Waarom denken ouders dat gamen slecht voor mij is?

Ik game best veel, maar ik doe ook heel veel andere dingen. In de vakantie denk ik dan 'Laat ik eens lekker de hele dag gamen!'. Dan komt mijn vader/moeder (Na 2 uur spelen) naar mijn kamer en zegt:'Nou stoppen!', dan vraag ik, waarom. Dan zeggen ze dus dat het slecht voor me zou zijn. Waarom denken ze dat terwijl het nog nooit bewezen is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (5)

Heel veel ouders zullen dat doen :)
Dat is bezorgdheid. Zo zijn ouders vaak..
Dat je teveel achter je pc zit, te weinig contacten hebt, te weinig beweging en buitenlucht, je huiswerk verslingert etc.

Maar jouw moeder/vader hoeft niet bezorgd te zijn. Je vertelt al dat je veel andere dingen doet. En pas lekker relaxed in je vakantie eens uitgebreid wilt gamen.
Je mag van mij hoor! Dat is juist ontspanning.

Leg je moeder gewoon eens rustig uit wat jij doet op die pc: geen gekke dingen, alleen lekker gamen. En dat je daarbij ook contact hebt met anderen omdat die hetzelfde spel spelen. Vaak is het in het engels, dus nog goed voor je taal ook. En als je thuis bent weten je ouders waar je bent. Je hangt niet op straat, je verveelt je niet...helemaal tóp juist! Ik vind je vraag ook heel verstandig klinken!

Gamen is niet slecht. Teveel gamen wel, maar dat is logisch.
Met gamen leer je je pc goed kennen, functies probeer je uit. Oplossingen bedenken, samenwerken, contact maken met andere gamers.
Prima oog-hand-coördinatie bovendien.

Het is ook vaak onwetendheid van ouders. Ze horen veel rare dingen natuurlijk over jongeren en hun pc, maar weten er het fijne niet van. Leg ze uit dat ze je kunnen vertrouwen. Niks aan de hand.

Hoop dat je fijn kunt gamen in je kerstvakantie. En spreek anders af: drie/vier uur per dag maximaal. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik als ouder zeg dat ook tegen mijn kinderen, al luisteren ze er niet echt naar. De hele dag achter de X-box of playstation laat continu hetzelfde gedeelte van je brein werken. Het is belangrijk dat je regelmatig wat anders doet. Dus gamen afwisselen met sporten, of sneeuwruimen, boodschap doen, naar je vrienden gaan.

Het gamen op zich is niet zo slecht voor je (trouwens, gamen kan ook positief werken qua reactievermogen en concentratie) maar de eentonigheid wel. Bovendien zijn ouders altijd bezorgd dat je een eenzame nerd wordt met alleen maar virtuele vrienden. Samen met vrienden gamen vinden ze misschien wel minder erg.

Ouders zijn ook bang dat je verslaafd raakt, en dat bestaat echt, gameverslaving. Kun je rustig op vakantie zonder games?

Maar ach, ouders zeggen dit soort dingen toch wel... Toen ik 15 was (hééél lang geleden) las ik dag en nacht goedkope romannetjes, en zeiden mijn ouders ook dat ik daarmee op moest houden omdat het slecht voor me was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zijn bezorgd om je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft zelf al aan ,,best veel,, te gamen.
Na het gamen (of tijdens) wil je nog even op msn oid
en voor je het weet maak je van de dag een nacht.

Het bezwaar van jouw ouders ligt in het feit dat jij al met
al te lang met de pc bezig bent dan goed voor je is.

Los van het feit dat jij wel of geen vertrouwen geniet
door jouw ouders mbt juist pc gebruik etc, is het
raadzaam om parental control op jouw pc te installeren.

Dan lig je tenminste op tijd in bed.
(met uitzondering van de vakantie periodes)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat komt uit bezorgdheid van de ouders die hebben een soort van instinct dat als ze je te weinig horen en de hele dag maar op een plek een computer zit denken ze ook van dat kind is gek de hele dag op die stoel maar achter dat scherm maar ondertussen maak je kennis met je computer en leer je dingen.