zijn deze computervirussen gevaarlijk en wat doen ze precies?

het gaat om deze virussen:
A0076673.exe
Aoo76675.dll
webcakeIEclient.dll
uninstall
maintain
webcakedesktop
bitguard

p.s (voor het moderatieteam) dit zijn geen spelfouten maar de namen van de virussen daarom worden ze opgevat als spelfouten.
alvast bedankt voor de antwoorden

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat dit rijtje bestanden virussen zijn?
Uninstall zegt niks, uninstall van wat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
avast virus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat het ook allemaal mogen zijn, het zijn zeer zeker geen namen van virussen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik ben er achter gekomen van sommigen niet maar zoals die webcakedesktop en unninstal wel
Ritsuka
9 jaar geleden
Uninstal is gewoon om een programma te verwijderen, dat is niet per se een virus.

Het beste antwoord

Geen van deze bestanden zijn virussen. Om de simpele reden dat computervirussen bijna niet meer bestaan. Computervirussen zijn iets van jaren geleden en zijn ondertussen bijna 'weggeconcurreerd' door diverse andere vormen van malware.

Die webcakedesktop is bijvoorbeeld adware. Het verzameld gegevens op je computer om advertenties te kunnen weergeven.

Om je te beschermen tegen malware heb je een up2date antimalwareproduct nodig. Eens je pc geïnfecteerd is kan malware deze antimalware natuurlijk te slim af zijn en zul je moeten scannen buiten het systeem om met bijvoorbeeld een onbeschrijfbare linux-live-distro van waarop je met een stuk of 3 antimalwareproducten je pc grondig laat scannen.

Een antimalwareproduct vormt een eerste verdedigingsbarrière maar hou er rekening mee dat vele malwarevormen (nog) niet gekend zijn door je antimalwareproduct en dat ook heuristic scannen niet altijd succesvol is.

Kortom: je moet er ook voor zorgen dat malware die door de mazen van het antimalwarenet glipt en er in slaagt je pc te infecteren geen schade kan aanrichten. Dit doe je door een firewall te installeren die al het verkeer controleert (zoals bijv. comodo firewall) zodanig dat verdacht netwerkverkeer wordt opgemerkt. Tevens zorg je voor een tool dat je software controleert op updates zoals secunia psi zodat alle software up 2 date blijft en veiligheidslekken niet misbruikt kunnen worden. (ook je browser timmer je gerust dicht met plugins als je wilt maar overdrijf niet omdat ook deze veiligheidslekken kunnen bevatten, maar cookies standaard blokkeren op een uitzonderingslijst na en gebruik maken van noscript en eventueel van ghostscript kan zeker geen kwaad).

Tot slot moet je er ook voor zorgen dat wanneer het ernstig misgaat je alles terug kan herstellen. Dit kan je dan doen a.d.h.v. een backup. Oftewel: werk een waterdichte backupstrategie uit.