Is het mogelijk dat mijn buren mijn onbeveiligde internetverbinding gebruiken en hoe of waarom niet of wel?

Er zijn al antwoorden op de vragen over dit onderwerp. Ik heb hier ook al enkele andere problemen gelanceerd.
Na contact met mijn provider - die geen antwoord gaf op vragen rondom mijn situatie - is het idee geboren.

Kunnen de buren een onbeveiligde internetverbinding gebruiken alsof het de hunne is.
Toch nu toe was ik bang het bij hen te doen, maar ik had veel problemen.
En nu ga ik toch anders denken.

Aanleiding: bij de installatie van een nieuwe pc kreeg ik het email-adres van de buren en een wachtwoord dat ik moest invoeren.
Vandaar mijn vraag. Maandag kan ik pas weer contact opnemen met mijn provider - die me keurig heeft opgebeld nadat ik hier begrippen en reacties kreeg die mijn denken en zoeken naar een oplossing voor problemen - de omgekeerde kant op stuurden.

Is het mogelijk dat mijn buren als piraten mijn internetverbinding hebben gekaapt?
Ik kon er zelf niet op.
Ik wist ook niet dat wifi in het apparaat zat.

Ik weet het dus nog niet of mijn buren op mijn internet kunnen.
Ter info: het is een ADSL verbinding en ik ga een ander modem ophalen dat wel die beveiliging krijgt.
De verbinding die bij die aansluiting hoort is wel beveiligd via WPA.

OPM.
Ik hoop dat deze vraag mag blijven staan. Reden voor de vraag is dat ik erg veel verschillende gegevens van de buren zag. Meer dan alleen maar een aansluiting. Tot nu toe praat iedereen er over heen. Daardoor weet ik niet of het technisch mogelijk zou zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Is een wpa2 voor iedere internetverbing nodig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Beste Blij, net als in je vorige reeks van vragen lijk je een hoop termen weer door elkaar te gooien en stel je eigenlijk niet 1 maar meerdere vragen. Ik ga ze even rustig, een voor een, af.

Om je hoofdvraag te beantwoorden: "Is het mogelijk dat mijn buren .... wel?"
Ja, als je WiFi verbinding niet is beveiligd kan iedereen er verbinding mee maken en je verbinding gebruiken. Dat is ook logisch, want zo'n router kan niet vaststellen wie de eigenaar is en wie de buren zijn. Dus ja, dat is perfect mogelijk en gebeurde vroeger zelfs heel vaak.

Daarnaast vraag je of je buren je verbinding mogelijk hebben gekaapt, dat zou in theorie kunnen. Als het kwaadaardige mensen zijn kunnen ze met wat truukjes je modem of router 'kapen'. Maar dat kan niet per ongeluk zijn gebeurd. Ze zouden via kwaadaardige software je modem/router in theorie hebben kunnen overgenomen, maar ze zouden ook in theorie een wachtwoord erop hebben gezet. Als je buren beetje normale mensen acht ik de kans op beide ongeveer op nul.

In je post zitten nog wat vragen, maar daar ga ik even niet op omdat je daar volgens mij wat anders mee bedoelt. Dat je de vorige keer hier geen oplossingen hebt gevonden komt door het feit dat je dingen niet rustig leest en bekijkt, maar tegelijkertijd dingen door elkaar gaat doen en daardoor nog meer verwarring voor jezelf maakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met "Het kan dus wel!!!"? Vergelijkt je WiFi verbinding met je VOORDEUR (van je huis) en je internetverbinding met je woning! Als je die wage(n)wijd opent zet, kan iedereen natuurlijk naar binnen! WPA2 is een slot op je voordeur.
Zonder sleutel (=wachtwoord) kunnen ze wel aanbellen, maar gaat de deur (WiFi) niet open! Vervolgens vraag of je je buren je modem/router kunnen kapen. Doen we weer de voordeur vergelijking. Je deur staat wage(n)wijd open. Kan iemand anders er dan een ander slot op zetten? Ja, natuurlijk kan dat, er is geen beveiling waardoor het niet zou kunnen. Maar doen je dat buren dat echt? Mijn buren bellen mij en gaan heus niet mijn slot vervangen als ik de deur in een seconde van onoplettendheid open zou hebben laten staan. Is het kraker (heel toepasselijk), die je woning in wilt, ja, die zou dat misschien wel doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vermoed dat je je wellicht iets teveel zorgen maakt. Volg de instructies bij je modem op en het komt helemaal goed. Kies voor WP2/Personal (niet voor WPS kiezen!). Dan komt het helemaal goed.
Ja dat is heel goed mogelijk.

Zorg inderdaad dat je zsm een nieuw modem krijgt met daarop een ww ingesteld.
Dan is gelijk je hele probleem opgelost. Nieuwe modems van alle providers hebben standaard al een WPA code ingesteld.

Snap eigenlijk niet waarom je uberhaubt nog onbeveiligd wifi hebt.
Stel je buren doen (op jouw wifi) iets illegaals, en ze zouden het traceren, komen ze bij jou terecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je wel zeker dat je een onbeveiligd modem hebt? Je moet wel een verschrikkelijk oud modem hebben, als daarvan de wifi niet reeds vanuit de verpakking beveiligd is. Of het modem beveiligd is kun je aan achterkant op het etiket zien. Als daar een "WPA of WPA2 wireless key" staat, met daarachter een code, dan is hij beveiligd en kan er niemand gebruik van maken. Jij zelf kunt er ook pas gebruik van maken als je de code, die op het modem staat, intoetst op de PC bij het afstemmen van jouw PC op jouw eigen wifi-adres.

De leverancier van je modem heeft dat modem een bepaalde naam gegeven, zodat je die naam op jouw PC kunt terugvinden in het lijstje met draadloze netwerken in jouw buurt. Deze naam staat ook op het etiket van jouw modem, achter SSID (Network Name). Die naam is meestal een samenstelling van een stuk of 10 letters en cijfers. Je kunt die naam echter zelf veranderen in iets eenvoudigers of in je eigen naam.

Ik vermoed dat jij gewoon het netwerk van de buren hebt gezien op je PC en dat de buren hun ingewikkelde SSID naam hebben vervangen door hun emailadres. Dat laatste misschien wel per vergissing of door onhandigheid.

Ik ben er vrij zeker van dat jouw buren je verbinding niet gekaapt hebben. Het zou namelijk wel erg dom zijn als ze een wachtwoord zouden introduceren dat jij niet kent zodat jij zelf niet meer op je wifi kunt. Daarmee zou namelijk meteen aangetoond zijn dat zij onrechtmatig bezig zijn door mee te liften op jouw wifi. Als jouw modem werkelijk niet beveiligd zou zijn kunnen zij er gewoon van gebruik maken zonder dat iemand daar iets van merkt, er is niet eens een wachtwoord voor nodig. Is nog veel gemakkelijker ook nog, want er hoeft niets gehackt te worden.

Je zegt dat je erg veel verschillende gegevens van de buren zag. Anderzijds zeg je dat je een wachtwoord moest invoeren. Hoe kun je dan hun gegevens zien als je dat wachtwoord niet kent? Kan het zijn dat je het lijstje met wifi-adressen uit jouw buurt hebt aangezien als gegevens van de buren? Zo'n lijstje ziet er uit als op mijn bijgevoegde plaatje. Het zal bij jou waarschijnlijk wel langer zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het uploaden van het plaatje lijkt niet te werken door een storing bij goeievraag.nl . Ik heb het plaatje voor de zekerheid ook op een ander website gezet, klik hier: http://freebits.nl/image/O78 .