heb je bij Linux anti virus anti malware nodig? Zo ja welke heb je dan nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor Linux zijn er diverse anti-virus en anti-malware programma's beschikbaar, alhoewel het zeer onwaarschijnlijk is dat een Linux systeem geïnfecteerd raakt met met malware kan het handig zijn om toch één van deze programma´s te installeren. Denk bijvoorbeeld aan het (thuis)netwerk waar gebruik wordt gemaakt van zowel Windows als Linux systemen die toegang tot elkaars bestanden hebben en data tussen deze systemen worden uitgewisseld, door de Linux systemen te beschermen maak je de kans op het verspreiden van malware of het doorsturen ervan via bijvoorbeeld het netwerk of via de e-mail een stuk kleiner.Hieronder ziet u een overzicht van de beschikbare beveiligingssoftware.Avast AntivirusAVG AntivirusBitdefender AntivirusComodo AntivirusMet vriendelijke groet,

Het beste antwoord

Nee, linuxvirussen zijn er niet in het wild. Een antivirus is dan ook overbodig. Sterker nog, het is een onnodige vertraging van je systeem! De enigen die je zullen proberen overtuigen dat linux wel een antivirus nodig heeft zijn de antivirusontwikkelaars zelf, maar die denken natuurlijk alleen aan hun eigen portemonnee. Ook een antivirusoplossing installeren om windowscomputers in je netwerk te beschermen is compleet zinloos. Als deze zelf een antivirus hebben draaien zal deze alarm slaan en als deze geen antivirus heeft draaien is de kans toch al bestaande dat deze pc is besmet. NOOIT antivirus in linux dus!

Uiteraard is het principe idem aan windows, lekken kunnen uitgebuit worden, andere malafide praktijken kunnen uitgevoerd worden. Maar bij linux heb je geluk dat alles opensource is. Zo'n fouten worden dus sneller ontdekt en je bent veel veiliger af.

Het enige wat je bij linux kan doen is je gezond verstand gebruiken. Installeer zoveel mogelijk software uit de pakketbronnen van je distributie en installeer andere software alleen als dat echt nodig is.

Beveiliging op andere vlakken is standaard ook in orde: de meeste distributies bevatten standaard al een firewall en andere zaken beveiligen zoals je draadloze netwerk zijn uiteraard onafhankelijk van je lokale OS.

Toegevoegd na 1 minuut:
De enige moment waarop je een antivirus op een linuxsysteem wil hebben is om vanaf dit linuxsysteem op te starten op een windows-pc en deze windows-pc te scannen op malware.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar hoe zie ik dat mijn computer welke beveiligingsinstellingen heeft op linux.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
beveiliging binnen linux draait eigenlijk om 3 dingen (ipv 4 bij windows waar die virussen er ook nog eens bij komen kijken) 1. Houdt altijd alles up 2 date, je krijgt meteen automatisch een venstertje wanneer er nieuwe updates zijn gevonden. Je moet dus altijd zorgen dat je dit zeker nooit negeert en de nieuwe updates altijd installeert. Ja, vergelijkbaar met windows.
2. Altijd backups nemen, ja net zoals bij windows. Er kan namelijk ten allen tijde iets mis gaan.
3. Die firewall, die zou er standaard in moeten zitten. Je moet alleen zorgen dat ie aanstaat, ook dat is niet zo moeilijk. Neem er een terminalvenster bij en geef volgende opdracht: sudo ufw enable Sudo (super user do) zal ervoor zorgen dat deze opdracht met rootrechten wordt uitgevoerd. Oppassen dus want niet alles dat je uitvoert moet dit zomaar hebben. Uiteraard kan het voor het inschakelen van de firewall geen kwaad. De terminal zal dan uiteraard om het rootwachtwoord vragen. Dit tik je gewoon in, je zal niets zien verschijnen (zoals de sterretjes of bolletjes die je wsl gewoon bent) maar dat is normaal.

Andere antwoorden (1)

Voor de zekerheid kan je clamscan installeren, gratis en goed!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enkel zinvol om windows-pc's te scannen. Standaard in linux compleet overbodig! Vertraagd dus alleen maar je systeem.