Het ligt eraan hoe anoniem je wilt zijn.

Als je bij een webmail-aanbieder een emailadres maakt, kun je dat meestal doen met een zelfbedachte naam. Denk daarbij aan yahoo.com , gmail.com en vele anderen.

Maar de aanbieder van die dienst kan wel jouw IP-adres zien. Voor elke gewone gebruiker met wie jij emailt ben je dus anoniem, maar voor Yahoo, Gmail of welke dienst je ook gebruikt ben je dat niet echt.

Wil je anoniemer zijn, doe dan hetzelfde als hierboven, maar installeer eerst SecurityKISS op je computer. Dat is gratis zolang je niet te veel MB gebruikt. Met SecurityKISS maakt jouw computer een versleutelde verbinding met één van de computers van SecurityKISS. Al jouw Internetverkeer wordt via die versleutelde verbinding geleid. Als je op die manier een gratis emailadres maakt, ziet de aanbieder (Yahoo, Gmail, wiedanook) niet *jouw* IP-adres, maar het IP-adres van de computer van SecurityKISS. SecurityKISS registreert jouw IP-adres niet. Dus de aanbieder van het emailadres kan jou nooit vinden, en SecurityKISS ook niet want die houden dat niet bij (wat je dan natuurlijk wel op hun woord moet geloven).

Maar ja, als jij op die manier een huurmoordenaar zou inhuren... en jij zou verdachte zijn... dan zou de politie wel jouw computer in beslag kunnen nemen, en bij jouw provider al jouw gegevens kunnen opvragen. Jouw provider kan dan alleen vertellen dat jij op bepaalde momenten een versleutelde verbinding hebt opgezet met SecurityKISS; welke gegevens over die verbinding zijn verstuurd en met wie jij contact hebt gehad kan jouw provider niet zien. Als de tijden van de verbinding via SecurityKISS overeenkomen met de tijden waarvan de politie weet dat de verdachte met de huurmoordenaar heeft gecommuniceerd, is dat wel een aanwijzing dat JIJ dat zou kunnen zijn geweest. Of het juridisch steekhoudend bewijs is, weet ik niet.

Wil je ook dit voorkomen, doe dan het bovenstaande (dus via SecurityKISS een versleutelde verbinding maken, en via die verbinding een emailadres maken), maar dan niet vanaf thuis, maar bijvoorbeeld vanuit een McDonalds of via een ander wifi-netwerk dat jou niet kan herkennen. Gooi, voor extra paranoïditeit, na afloop je wifi-kaartje weg, zodat je zelfs niet via je MAC-adres kunt worden achterhaald (hoewel zelfs dat al heel vergezocht is).

Over the top? Wellicht. Je zult zelf moeten bepalen hoe ver je wilt gaan. Dat hangt ervan af wat jouw doel is van het anoniem-zijn, en hoe achterdochtig jij bent. Beide zul je zelf moeten bepalen.

Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt doormiddel van een proxy een Hotmail adres aanmaken. Vrijwel zeker ben je dan niet te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga naar g-mail, maak een nieuw account aan: Ik_ben_mrs_X@gmail.com
en klaar is Klara.

Toegevoegd na 3 minuten:
Alleen moet je dan in de velden van de afbeelding uiteraard niet je eigen naam e.d. zetten, maar X van X ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier is een hele guide te vinden hoe je te werk kunt gaan om anoniem email berichten te versturen.
https://www.eff.org/deeplinks/2012/11/tutorial-how-create-anonymous-email-accounts

Komt er op neer dat je de Tor browser download en gebruikt om een account aan te maken en ook om verbinding te maken met de email provider. Hier wordt hushmail aangeraden dat nog wat extra beveiliging bied over reguliere email providers.

De Tor browser is eigenlijk een hele makkelijke manier om gebruik te maken van een proxy netwerk. Proxy houd in dat je niet rechtstreeks met de eindbestemming verbinding maakt dus de eindbestemming ziet niet zomaar waar het vandaan komt.

Overigens kun je nog zo secuur te werk gaan maar stel dat je ergens iets schrijft en iemand herkent dat als zijnde van jou. En dan hoeft het niet eens om een bericht met namen erin te gaan, maar bv iets dat je hebt meegemaakt. De persoon achter een bericht is vaak op een hoop andere manieren te herkennen. Dan is het nog enkel een kwestie om de email koppeling na te lopen wat vaak niet zo moeilijk is.