Kan iemand mij helpen met een bron waarin staat of je nou wel of niet je personeel het wachtwoord moet laten veranderen om de x maanden?

Ik zelf kan alleen bedenken dat er minder kans is dat personeel achter elkaars wachtwoord kan komen, maar kan nergens een bron vinden die het adhv onderzoek het kan onderbouwen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Elke medewerker laat je een pc gebruik verklaring ondertekenen. Hier kan je gewoon opnemen dat je door de systeembeheerder hebt laten instellen dat elke drie maanden het wachtwoord moet worden verandert. Je kunt ook verplichten dat een wachtwoord aan bepaalde eisen moet voldoen. Hierin kan je ook vertellen dat het geven van wachtwoorden aan andere medewerkers verboden is. Dit doe je om te voorkomen dat andere mogelijk toegang tot je netwerk verkrijgen.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dat zal best maar ik spreek hier uit ervaring bij heel veel bedrijven is dat standaard procedure.
Computoon
11 jaar geleden
In feite moet ook nog geregeld worden dat wanneer een medewerker via internet toegang had tot een bepaalde applicatie het wachtwoord veranderd wordt nadat deze medewerker vertrokken is. Hetzelfde geldt voor toegangen die door middel van een alarm met cijfercode zijn beveiligd. Medewerker weg -> code wijzigen.
ronron1212
11 jaar geleden
Medewerker weg medewerker verwijderen.

Andere antwoorden (1)

Het ligt sterk aan de situatie. Je moet je proberen te bedenken wat er zou gebeuren als medewerkers op elkaars account kunnen inloggen(mail lezen(privacy) of b.v. de account van de boekhouder of de directie waarbij in principe iedereen, b.v. elkaars loonstrook, klachten, medische geschiedenis, beoordelingen, geheime toekomst plannen voor het bedrijf en/of concurrentiegegevens, kan in zien. Dat wil je dus niet!
Te moeilijke wacht woorden, zoals voor een bank enzo, kan ook averechts werken, dan schrijft men het op een briefje onder het keyboard.
Dus kies een gulde middenweg. B.v. Standaard personeel, een wachtwoord, van bv. 8 tekens, laat dat eens in de 6 mnd veranderen.Voor de Boekhouding/Directie , een wachtwoord, dat b.v. 1 hoofdletter, 1 letterteken en min maal 8 karakters heeft, laat dat eens in de 3mnd veranderen. Leg ook uit waarom, je dit doe, aan de medewerker, niemand wil, dat een ander zn mail en/of browsergeschiedenis enz, kan inzien.

Dit is wat de diverse algemene bronnen schrijven, je zult altijd toch zelf de afweging moeten maken.