Is tor werkelijk anoniem?

Je hoort weleens van anderen dat Tor je volledige anonimiteit beidt, maar is dit werkelijk zo? Is het niet eenvoudig om de gehele beveiliging te omzeilen?

Nu kan ik tevens een andere vraag stellen. Is het mogelijk om meerdere proxy servers te gelijk te gebruiken. Dat bijvoorbeeld mijn IP pakketjes naar een proxy server worden verzonden en vervolgens weer naar een andere proxy server? Hoorde ik laatst in een film en wilde even weten of dit mogelijk was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Tor zelf is niet eenvoudig te omzeilen. Het kan wel, bijvoorbeeld als jij Tor gebruikt om naar een niet-gecodeerde openbare webpagina te gaan. Het verkeer tussen de laatste Tor-server en die webserver is niet gecodeerd. Als een onbekende mister X dus zijn eigen computer als Tor-server inricht zodat anderen zijn computer kunnen gebruiken om te Tor-en, en als zijn computer dan toevallig de eindnode van een Tor-netwerk is, kan hij meekijken met het in- en uitgaande verkeer naar die openbare webserver. Mister X ziet dus jouw gegevensstroom zoals die van het Tor-netwerk, ongecodeerd, van en naar die webserver gaat.

Dit werkt natuurlijk alleen maar als de computer van Mister X toevallig als eindnode wordt gekozen in jouw Tor-netwerk. X kan die kans vergroten door een paar duizend computers als Tor-servers in te richten. Als X een persoon is, is dat niet realistisch, maar als X een grote Amerikaanse veiligheidsdienst is, is dit al een veel aannemelijker scenario.

Als organisatie X zoveel Tor-servers heeft neergezet dat zowel de eerste als de laatste server van jouw Tor-netwerkje in handen is van X, kan X niet alleen alles zien wat jij doet (zoals hierboven), maar dan weten ze ook dat JIJ het bent.

Jij kunt dat deels tegengaan door een https-verbinding op te zetten met de openbare server. X kan dan niet meekijken met de inhoud van de gegevens. X kan echter nog steeds zien dat JIJ het bent die die openbare server bezoekt.

Een andere mogelijkheid om jouw identiteit te achterhalen kan heel gewoon door de politie worden gebruikt. Als jij verdacht bent van een misdaad, kan de politie jouw Internetgegevens opvragen bij jouw provider. Via jouw provider ziet de politie dan DAT jij Tor gebruikt. Ze zien niet WAT jij doet en welke sites jij bezoekt, maar ze zien wel op welke momenten jij Tor-t. Als die momenten precies samenvallen met de momenten waarop verdachte berichten zijn geplaatst op Tor-forums die met deze misdaad te maken hebben, is dat juridisch gezien misschien nog geen bewijs, maar wel een erg zware aanwijzing dat JIJ het bent die via die forums de misdaad heeft georganiseerd.

Conclusie: Tor levert een behoorlijke mate van anonimiteit, beter dan andere netwerken, maar absolute zekerheid biedt Tor niet.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht eigenlijk dat Tor 1 proxy netwerk gebruikte per sessie en dat je deze tijdens het server kon veranderen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Tor gebruikt inderdaad 1 proxynetwerk. Dat ene proxynetwerk bestaat standaard uit drie Tor-servers: eentje aan jouw kant, eentje in het midden, en eentje aan de andere kant. Via configuratie-opties kun je het aantal servers veranderen. Daarnaast kun je ook nog een Tor-bridge gebruiken. Dat schijnt te helpen in landen waar Tor wordt geblokkeerd. Hoe dat moet en wat je dan precies doet kan ik je echter niet vertellen, daarvoor heb ik te weinig kennis.

Andere antwoorden (3)

Ja, het is anoniem.

Ja, je kan van proxy naar proxy gaan. Dat is ook wat Tor eigenlijk doet.

Tor stuurt jouw informatie via de computer van een random persoon door naar een ander random persoon en dan weer door naar andere random personen en dan pas naar de server. Tor heeft zo veel omleidingen dat het bijna niet mogelijk is om dat te traceren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om antwoord te geven op je 2e vraag. TOR doet niks anders dan wat je zelf hier verteld. Dus van de ene proxy naar de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
TOR is niet altijd anoniem. Er is wel eens een bug geweest en toen waren de publieke IP-adressen van de gebruikers wel degelijk zichtbaar. Controleer dus altijd nadat je op het TOR netwerk zit wat voor IP-adres er word weer gegeven en vergelijk dit met je daadwerkelijke IP-adres. Als die gelijk zijn, ben je niet anoniem.