Waarom verplaatsen de pictogrammen op mijn bureaublad?

De laatste tijd doet mijn computer best vreemd...
Soms beweegt mijn cursor uit het niets terwijl ik mijn muis niet eens gebruik, en klikt ook HEEL soms, en een enkele keer ging de cursor naar rechtsboven en sloot mn browser af, ik schrok me helemaal lam!
En de pictogrammen op mijn bureaublad die blijken ook wel eens op plaatsen te zitten waar ze niet eens horen. zoals helemaal rechtsboven terwijl ik al mijn pictogrammen gewoon netjes in rijtjes aan de linker kant van mijn bureaublad heb staan.
En dan is er ook nog eens mijn firewall, die blijkt dus steeds uit te staan als ik mijn computer aan doe, en moet ik het dus steeds weer handmatig aanzetten terwijl de firewall instellingen op automatisch staan. (!)
Ik heb echt geen geld voor een nieuwe computer, wie weet wat er aan de hand is? Mijn virusscanner (AVG) heb ik tig keren een grondige scan laten uitvoeren, maar zegt dat heel mijn computer clean is en normaal werkt!

HELP!

Toegevoegd na 39 minuten:
net ontdekt dat windows defender al een tijd lang uitstaat, laatste scan door WF was gemaakt op 18-10-12, sinds die tijd staat ie uit volgens mij..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

Ook goede virusscanners pakken niet alles en het nare is dat als ze een virus niet meteen herkennen dat ze dat later vaak ook niet meer gaan doen.
Maar het is niet eens zeker dat je een virus hebt, je kan ook een gat in je verdediging hebben omdat je niet alle programma's die er op je PC staan hebt geupdate. Verder kan je cursor nog rare dingen doen doordat er een pluisje in de holte van je muis aan de onderkant zit waar hij leest.
Een programma wat voor de meeste programma's nakijkt of ze up to date zijn is Secunia PSI (gratis download zie link). Voor veel programma's download het zelfstandig de nieuwere versies. Soms moet je wel opnieuw opstarten en enig geduld betrachten voor dergelijke programma's.
Als er dan toch nog een virus op je PC blijkt te zitten kun je eens een scan draaien met Malware Bytes (ook gratis download). Dit programma conflicteert niet met AVG.
Verder kan je PC nog verstopt zijn geraakt doordat er te veel rommel op is blijven staan: probeer eens AVG tuneup om o.a. het register op te schonen.
Ik zie voorlopig geen reden om een nieuwe PC te kopen, maar dit is slechts een eerste hulp, verder vragen kan altijd nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In aanvulling op khepput, (die een nuttig antwoord geeft) ALS je Malware bytes draait, is het raadzaam om deze eerst te downloaden, te installeren en uit te voeren NA de update (zodat ie de laatste versie heeft) en dan je pc opnieuw opstarten met F8 en de Malware bytes opstarten in "veilige modus". Mocht het een virus zijn (ik denk zelf van niet maar een register key o.i.d.) dan wordt deze prachtig verwijderd en 2 dagen later via systeemherstel weer keurig teruggezet en heb je em weer terug. Zelfs met 25 jaar PC ervaring gebeuren er bij mij ook nog onverklaarbare dingen waar zelfs 5 collega's niet uitkomen. (wel icoon van camera, met de vraag wilt u formatteren? nou nee niet echt.) Een herinstallatie is wellicht gewenst in deze? Je computer zelf zal niet kapot zijn en je documenten zou ik voor de zekerheid op een DVD of USB stick zetten voor de zekerheid. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trendmicro heeft een goede scanner die online draait. Voordeel is dat een virus die niet kan beduvelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan hier om een malware (virus) gaan. Ook al vindt AVG het niet het kan een nieuw malware zijn of het is gewoon niet bij AVG bekent. Ik zal even met een online scanner(s) scannen als hun wat vinden
Een online scanner (bv): Microsoft Safety Scanner.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat je pc regelmatig update. Zoek even naar updates en download de updates.

Kijk even bij je firewall poorten. Is er een onbekende poort? Verwijder die poort dan. Het kan mogelijk zijn dat een trojaanse paard binnen is gekomen en die maakt dan sneaky een poort. En zo kan meer malware binnen komen.

Ik hoop dat dit werkt.