Mag je in de gevangenis interneten?

Mag je social media gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik nou ook altijd al willen weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,dat mag niet!
En dat is zo bekend dat het me eigenlijk verbaasd dat iemand dit vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Karena:
Waarom zou iedereen moeten weten hoe 't er precies in de gevangenis toe gaat? Als niemand in je familie iets op zijn kerfstok heeft, en je bent nooit in de gevangenis geweest, en je hebt er nooit interesse voor gehad, hoe moet je dat dan allemaal precies weten?\
Nu weet ik niet hoe 't met je 'grondrechten' staat in zijn algemeenheid en specifiek in Nederland, maar er is inmiddels een land waarbij ze het aan de grondwet hebben toegevoegd dat je recht hebt op internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mmm
Nee,hoor geen familie of wat dan ook in de gevangenis.
Ook zelf gelukkig geen ervaring mee.
Wel docu's gezien en artikelen gelezen hierover.
En je mag toch denken als iemand hier interesse in heeft( zoals vraagsteller) dat je zoiets weet( en zo opzoekt trouwens).
Vandaar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"En je mag toch denken als iemand hier interesse in heeft( zoals vraagsteller) dat je zoiets weet( en zo opzoekt trouwens)." Dus nog voordat je (voor het eerst) interesse toont (bijv. door een vraag op GV), behoor je al te weten wat er uit het onderzoek hoort te komen waar je juist onderzoek naar begint te doen? @Tanja:
Ja, in de genoemde link staat dat je 10 minuten mag bellen. Ik neem aan dat dat per dag is. En dat ze dat recht kunnen afpakken indien gewenst, of dat je er voor moet betalen m.b.v. het weinige geld dat je in de gevangenis betaald krijgt als je werkt. Werken doe je dus wel. Anders zouden waarschijnlijk velen ook knettergek worden of zelfmoord willen plegen, als je (maanden/jaren) 24u/dag op je cel moest zitten zonder bezigheid. Ik weet alleen niet of dat werk meestal in of buiten je cel plaatsvindt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmm: Dat werken gebeurt vaak in de werkplaats van de gevangenis maar soms ook buiten de gevangenis heb ik weleens op t.v. gezien.

Antwoorden (3)

Nee. Internet is niet toegestaan in de gevangenis, wel mag een gevangene een computer bezitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keurig antwoord: +
Op dit moment is dat niet toegestaan in Nederland - zie de link bij Morana. Maar... In de (verre) toekomst kon dat wel eens anders worden: landen beginnen 'internet' als grondrecht te zien:
http://tweakers.net/nieuws/66836/d66-toegang-tot-internet-is-grondrecht.html
http://tweakers.net/nieuws/63085/finland-legt-recht-op-snel-internet-vast-in-nieuwe-wet.html

Afhankelijk van waarom je vast zit, zie ik geen reden om internet PER DEFINITIE te verbieden in het gevang. Je kan ook denken aan beperkt internet voor de minder zware gevallen, bijv. zonder toetsenbord of zonder mogelijkheid teksten te sturen/in te vullen.

Natuurlijk, je zit in de gevangenis omdat je veroordeelt bent. Maar het is direct zo gigantisch zwart/wit: buiten het gevang kan je gaan en staan waar je wilt, doen wat je wilt (uiteraard binnen wettelijke grenzen), maar in het gevang zit je direct helemaal opgesloten op een paar vierkante meter, heb je geen enkele privacy meer, mag je niet redelijk wat spulletjes hebben (dan moet je kiezen wat weg moet, of als je pech hebt doen ze dat misschien wel voor je), knijpt het gevangenispersoneel echt wel eens een oogje toe als je (tijdens het luchten) wordt afgerost (dus ook als je onschuldig in de gevangenis zit of als je daar niet zit vanwege een geweldsdelict) (m.i. kan dat ABSOLUUT NOOIT door de beugel, ook al heet je Adolf Hitler, maar echt - het is praktijk), wordt je onderworpen aan een streng regime, is 't eten wat de pot schaft (of niks eten) en weet je nooit of er niet in gespuugd is bijvoorbeeld, etc. Je kan een paar euro per dag verdienen, maar die ben je dan direct weer kwijt als je bijv. TV of koelkast wilt (die zaken kunnen dus wel).

Het is dus geen pretje in de gevangenis. Erg vind ik het dat de bewaarders onvoldoende objectief toezicht houden.

Tussen onder electronisch toezicht staan en de gevangenis zit m.i. een groot hyaat. Dat gat zou opgevuld kunnen worden voor minder zware of ongevaarlijke criminelen. Veel slachtoffers (en potentieel nieuwe slachtoffers) zijn er al 100% bij gebaat als een crimineel zich simpelweg niet meer vrij mag transporteren / alleen onder toezicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
via de computer kan je contact houden met mensen en zo een ontsnappingsplan maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Internetten zonder toetsenbord? Nou dan kan je Goeievraag.nl wel vergeten. :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of wacht eens, zouden dat die anonieme minnaars zijn?
nee niet zelf internetten wel via maatschappellijk werker of iemand anders kan je messchien informatie opvragen maar waarom vraag je dat ?wil je naar de gevangenis ;)