Is het gevaarlijk om bekend te zijn op GV?

Van een aantal actieve GV-ers is direct, of met een beetje zoekwerk, het adres te vinden. Bijvoorbeeld Starbless, eddijst, mijzelf, en vele anderen.

Stel dat zo'n GV-er op vakantie gaat, en daardoor een paar weken niet actief is. Dat kan opvallen. Een inbreker kan dat zien, het adres achterhalen, en het huis leeghalen.

Is dit een realistisch scenario, of is het paranoia?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb deze vraag gezet in de categorie "Computers & Internet" - "Veiligheid", en niet in de categorie "GoeieVraag.nl", omdat de vraag net zo goed betrekking heeft op alle andere forums, niet alleen op GV.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
privebericht verzonden.

Het beste antwoord

Ik ben van mening dat het nadelig kan zijn om te veel gegevens online te zetten, dus ook op goede vraag. Doordat mensen niet alleen een online profiel op GV hebben, maar ook op Hyves, Facebook, linked in etc is het mogelijk dat je na een zoektocht behoorlijk wat over iemand te weten kan komen. Wat mij betreft vind ik de combinatie van gegevens het grootste probleem, bijvoorbeeld bij het zoeken van werk, waarbij de werkgever wel heel veel van je te weten kan komen. Meer dan je misschien lief is.

Het probleem met inbrekers is maar een klein probleem en ik denk ook bijna verwaarloosbaar t.o.v. andere zaken die afwezigheid verraden (zoals geen licht 's avonds, brievenbus, geen auto e.d.).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik probeer voorzichtig te zijn met de exacte locatie waar ik me bevind :).
Als iemand 't wel weet te extraheren uit mijn activiteiten hier, dan hoor ik dat graag via een PM'metje ;).

Ik denk dat de kans dat inbrekers GV hiervoor gebruiken, vele vele vele malen kleiner is dan 'normale' manieren die inbrekers gebruiken. Maar ja, in theorie is 't gevaarlijker dan als je gegevens niet bekend raken alhier. Maar 't subjectieve niveau van 'gevaarlijk' haalt 't niet tenzij je kip en klaar je adres hier ergens neerkalkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK denk dat het niet eenvoudig is voor het inbrekersgilde. Tips: geen woonplaats vermelden op GV en een naam aannemen die je op andere weblocaties niet gebruikt.. Dan lijkt het mij praktisch onmogelijk..

Toegevoegd na 6 minuten:
@Rotaluclac ik moet eerlijkheidshalve aangeven dat het eenvoudig is om jouw gegevens te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem je laptop mee op vakantie.... dan blijf je actief!!
Maar zonder gein, ik denk dat welke regelmatige activiteit dan ook op internet opvalt als je ineens afwezig bent. Ik kan me niet indenken dat inbrekers het in hun hoofd zouden halen om via GV te checken of iemand ineens langdurig afwezig is. Dan moet je wel heel gericht bezig zijn. Dan zou overigens (naast je adres) ook bekend moeten zijn of er wel veel te halen valt bij je thuis, want zo'n zoekactie doe je toch alleen maar als het wat oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is zo n reclame op tv hierover en ik ben zelf ook voorstander om mijn prive gegevens ook prive te houden op internet.Mocht ik contact willen ofzo iets dan stuur ik liever een pmtje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee maar het is wel gevaarlijk als anderen je kennen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn precieze gegevens gooi ik nooit op internet, maar mijn voornaam en woonplaats ben ik niet zo moeilijk over ; het risico dat iemand langs mijn huis rijdt en ziet dat er niemand thuis is of me op straat iets wil aandoen is vele vele malen groter dan dat één of andere idioot op Internet dat bedenkt. Ook mijn achternaam ben ik wat zuiniger mee, maar dankzij at home is ook daar wel niet al te moeilijk achter te komen. Maar er zijn heel wat meer hondjes die fikkie heten. Zelfs een foto van mezelf is voor mij niet echt een probleem. Wat dat betreft ben ik niet echt paranoia.

Daarnaast is voor iemand die dat ECHT wil alles toch wel te vinden. In mijn tijd als admin op een forum waar ook wat minder aangename dingen gebeurden, kon ik mensen met de juiste tools op op huis- en telefoonnummer traceren met uitsluitend een IP-adres. Ook PB's en zelfs mails zijn alles behalve 100 % veilig prive. Wat dat betreft maak ik me ook weer geen illusies.

Ik hoop maar gewoon dat ik nooit iemand kwaad genoeg maak om echt rare dingen te willen doen. Maar ook daarop is het risico IRL vele malen groter. En lang niet elk dreigement of dreigende opmerking wordt ook omgezet in daden. En erger dan mijn buren moet ik ze eerlijk gezegd nog tegenkomen. Wat dat betreft maken ze me de pis niet snel lauw.

Maar....ik zal nooit of te nimmer via Internet aankondigen wanneer en hoe lang ik er niet ben, en aan mijn activiteit is eigenlijk niet te zien of ik thuis iets anders aan het doen ben of elders aan het internetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat angst altijd gevaarlijker is. Als je leeft in angst, dan blokeer je jezelf en roep je ongeluk over je af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het inderdaad een gevaar kan zijn, maar niet voor de actieve GV-ers.
Die kunnen het namelijk niet laten om toch in te loggen, waar ze ook zijn, dus ook op vakantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een gevaar. Maar een veel groter gevaar zijn hyves / facebook ed. hierop staat veel meer privespul, en vaak ook foto's van huizen / woonruimtes van binnen. Sommige mensen kondigen zelfs hun vakanties aan!

op internet loop je het risico om dat soort acties uit te roepen. Ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben bang van wel,dat had ik me bij het invullen van m'n gebruikersnaam niet goed gerealiseerd! Neem op dit moment deel op een andere lokatie en onder andere naam,aangezien ik m'n wachtwoord kwijt ben.Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat het met een nickname ook niet veel beter gaat! Ik zal het zelf niet kunnen,iemands gegevens achterhalen want ik ben blij,dat ik oip GV een beetje uit de voeten kan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe zou je een adres volgens jou op kunnen zoeken dan? heb nog nooit gezien dat iemand hier zijn persoonlijke gegevens vermeld. aleen zo`n voor,- en achternaam in je nickname zoals wim heitinga. niet al te slim vind ik, maar je bent zelf verantwoordelijk voor wat je op internet zet. als je een goede GV-er bent dan kunnen ze je niet vinden.