Wat is de beste manier om backups van je computer bestanden te maken?

Ik ben erg benieuwd hoe jullie backups maken (misschien maken jullie wel helemaal geen backups?). Omdat het met de meeste software een vervelend karweitje is wordt het maken van backups vaak overgeslagen terwijl dit echt super onverantwoordelijk is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
AWM
14 jaar geleden
Ik vrees dat 95 procent van de mensen nooit een backup maakt.
Huilen, als de trouw/vakantie foto's weg zijn....

Het beste antwoord

Ik gebruik privé backup online van de KPN. Dat kost 4,95 per maand. Het systeem slaat de gegevens versleuteld op en kan niet worden gelezen door anderen. Elke dag worden alleen de wijzigingen doorgegeven. Een vaste en een beetje snelle internetverbinding is wel belangrijk.

Het grote voordeel van online backup is dat de data ergens anders staat en dat je niet vergeet een backup te maken. Brand je huis af, dan heb je al je foto's nog. Ook kunnen deze systemen naar verschillende dagen terug in de tijd, dus niet alleen de laatste. het KPN systeem werkt met partner IASO backup.

Qua Support vind ik KPN (en IASO) waardeloos, maar het kost ook bijna niets. Als het werkt is het goed. Zakelijk zou ik een andere provider nemen.

Een andere aanbieder, ook voor privegebruik is backupconnect. Die zijn én goed en hebben wél een goede support. Wij gebruiken hun diensten zakelijk om onze servers te backuppen. Backup online voor prive gebruik is fors duurder dan de KPN, ongeveer 10 euro per maand voor 20 GB (backuponline) tegen KPN 5 euro onbeperkt. Maar dat laatste is wel afhankelijk van de snelheid, want die wordt denk ik wel wat geknepen. En dan duurt het maken van de eerste backup wel enkele dagen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Met Acronis True Image naar externe HD's.
Daarmee maak je een kopie van je schijf, die je na een ramp weer terug kunt zetten. Dan ben je weer waar je gebleven was, incl. Windows zelf.
AWM
14 jaar geleden
Ik gebruik syncback klein en erg handig en Freeware. Je kan een tijdinstellen dat er verschillende soorten backups worden gemaakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik start de computer van een Knoppix-DVD (zie bron). Dan koppel ik mijn externe harde schijf aan de computer (via USB). Ik geef dan het volgende commando:

dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=8192 conv=noerror,sync

Dit zet een letterlijke kopie van de interne harde schijf op de externe harde schijf. *Alles* wordt gekopieerd, zelfs inclusief lege ruimte.

De externe schijf bewaar ik elders. Dus zelfs als mijn hele huis afbrandt, zijn mijn gegevens veilig.

Mocht je dit ook overwegen: kijk hoe in jouw systeem de interne en de externe schijf heten. Bij mij heet de interne schijf /dev/sda en de externe /dev/sdb - bij jou kan het anders zijn.

-=-=-=-=-=-=-=-

Nog een algemene tip bij het maken van backups:

TEST altijd ook de HERSTELprocedure. Ik heb al een aantal keer gezien dat er een pracht van een backupprocedure bestond, en dat die ook regelmatig werd uitgevoerd. Maar toen de backup een keer nodig was, bleek de herstelprocedure niet te werken... Tja...

Toegevoegd op 27-05-2009 22:05:46
Ik heb twee van die externe schijven. Ik maak om en om de backup naar de ene en de andere schijf. Zo kan ik altijd een beetje terug in de tijd (de laatst gemaakte backup terugzetten), en een stukje verder terug in de tijd (de daarvoor gemaakte backup terugzetten).

Nog meer kan ook, maar dan heb ik meer externe schijven nodig, en dat wordt me te duur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, als er privégegevens op je schijf staan, moet je je backup versleutelen - dit voor het geval iemand je backup steelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dd rules, dus +1
Ik heb een externe harde schijf waar ik geregeld back-ups mee maak van alle bestanden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik een USB-stick van 16GB.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik Time Capsule. Staat in de meterkast, en maakt om de zoveel tijd een backup van alle bestanden van de drie computers in huis. Superhandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik Norton Ghost, werkt geweldig. Is helaas niet gratis.