Wanneer er gefraudeerd wordt met bijvoorbeeld een spookfactuur, kan de rekeninghouder dan niet simpelweg achterhaald worden?

Zojuist de zoveelste spookfactuur ontvangen via de mail, zogenaamd van het CJIB met een Nederlands SNS IBAN. Ik kan me niet voorstellen dat dit zo makkelijk moet zijn voor criminelen. Hoe simpel moet het zijn voor instanties om de personen achter zo'n IBAN in de kraag te vatten?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Het achterhalen is niet het probleem. Daarmee is nog niet gezegd dat die rekeninghouder achter deze vorm van criminaliteit zit. De "grote baas" kan heel iemand anders zijn.

Oplichters aanpakken is moeilijker dan het lijkt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijk, bedankt. Echter lijkt het me dan alsnog 'makkelijk' om als bank zijnde de tegoeden direct te bevriezen en terug te boeken.
Computoon
7 jaar geleden
Dat terugstorten zal niet gebeuren. De bank is "slechts" een tussenpersoon. Als je zelf een bedrag overmaakt naar een rekening waarnaar je dat -bij nader inzien- niet had willen doen, is het een geval van "jammer". Als de tegenpartij miet meewerkt aan het terugstorten, kun je een advocaat inschakelen om een procedure te beginnen tegen de tegenpartij maar succes is zeker niet gegarandeerd. Verder zijn er documenten in omloop die wel "spookfactuur" worden genoemd (omdat ze verdacht veel op een factuur lijken, bedrieglijk echt) maar in feite een (vrijblijvend) aanbod zijn om een advertentiecontract of abonnement op een tijdschrift af te sluiten. De enige manier is om onterechte betaling te vermijden, is een zeer goede controle van de administratie. Ieder bedrijf doet zaken met een beperkt aantal tegenpartijen, waarvan de stamdata dan ook gecontroleerd zijn opgenomen in de administratie. Als er dan vanuit het niets een "vreemde" nota tussenzit, waarvan de bedrijfsgegevens niet in de administratie staan en waarvan de naam en de gefactureerde prestatie bij de tekeningsbevoegden onbekend is, dan moeten alle alarmbellen gaan rinkelen. (Kijk ook eems of er wel een KvK-nummer op staat). Als je een nota krijgt van een ogenschijnlijk bekend bedrijf en het bankrekeningnummer is zonder schriftelijke voorafgaande kennisgeving anders dan in je afministratie staat: ook reden voor onderzoek.Verder zijn er sites waarop je dit soort nota's kunt melden zodat andere bedrijven met die kennis hun voordeel kunnen doen.
tinus1969
7 jaar geleden
@MrKnowitall; dat gel blijft niet braaf op die rekening zodat de bank het kan tegoed kan bevriezen. Dat wordt meteen doorgestort, uitgegeven, of contant opgenomen.
tinus1969
7 jaar geleden
Aanvulling: daar zijn nu juist die geldezels voor nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Men kan een nep-mail herkennen door met de cursor op de link te staan, zonder erop te klikken. Bij de meeste programma's, zoals Internet Explorer, Firefox, Chrome en Outlook, verschijnt de link linksonder in beeld. Zo kunt u zien dat het webadres waarnaar de link leidt niets met de zogenaamde afzender te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus, ja de fantasie van dit soort internetcriminelen is groot.
De rekeninghouder is vaak zo achterhaald, maar dit is meestal een 'geldezel', iemand die zo dom is geweest zijn bankrekening/bankpas uit te lenen aan criminelen (vaak wordt de rekening meteen contant leeggepind na de frauduleuze overschrijving).
Dit uitlenen van een rekening/pas is niet alleen strafbaar, ook komt deze geldezel op een zwarte lijst en kan niet meer een normale rekening openen of gebruiken.