Worden "oude" wachtwoorden bewaard?

De laatste tijd wordt er al of niet terecht steeds scherper naar wachtwoorden gekeken. De laatste keer liep ik met het wijzigen van het wachtwoord voor Microsoft tegen het volgende aan. Toevallig weet ik de 3 laatst gebruikte wachtwoorden voor dat account. Maar nu blijkt dat "oude" paswoorden niet kunnen worden gebruikt want Microsoft komt met de melding: Dit wachtwoord kennen we al. Maak een nieuw. Hieruit concludeer ik dat Microsoft kennelijk alle vroeger gebruikte wachtwoorden hoe goed ook onthoud. Waarom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

In het verleden is gebleken dat sommige mensen niet zo goed zijn in het verzinnen van een nieuw wachtwoord. Zij kenden twee wachtwoorden en bleven die wisselen, wat een niet echt goede beveiliging is. Vandaar dat sommige sites de wachtwoorden een tijd lang onthouden en je telkens een nieuw wachtwoord moet bedenken. Meestal is dit trouwens ook maar tijdelijk, ik ken sites waar je na een jaar een oud wachtwoord weer kunt gebruiken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies. En om de vraagsteller misschien wat gemoedsrust te geven: het is niet het bedrijf Microsoft wat de wachtwoorden bewaart hoor. Dat gebeurt binnen je eigen bedrijf (ik ken niet veel websites waar dit zo strikt is, maar het zou kunnen). En dan nog worden de wachtwoorden gecodeerd opgeslagen, zodat zelfs de systeembeheerder ze niet zomaar kan lezen. Als een hacker het "bestand met wachtwoorden" steelt heeft-ie er nog niks aan.