Kun je in Excel een formule invullen als: "als a dan x als b dan y anders z"?

Zo ja , hoe moet je die als dan invullen en waar moet je die plaatsen ? Of zo nodig welke andere commando's kun je hiervoor gebruiken?

9 maanden geleden
in: Software
2.7K
TurfGraver
9 maanden geleden
Als wat is a of b?
Thecis
9 maanden geleden
Dit kan je doen met een IF in een IF functie. In de huidige versie van Excel kan je dit dacht ik 64 keer doen. Hierbij werk ja van binnen naar buiten.
TurfGraver
9 maanden geleden
IF = ALS (in Nederlands versie).
erotisi
9 maanden geleden
Ja maar waar zet je die als dan?
Als(a;x)als(b;y;z). Zoiets??
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
Kijk eens op https://support.microsoft.com/nl-nl/office/als-functie-geneste-formules-en-het-vermijden-van-valkuilen om naar de functie te kijken. Google kan je ook verder helpen ;-)
TurfGraver
9 maanden geleden
=ALS(A1="A";"X";ALS(A1="B";"Y";"Z"))
crispy
9 maanden geleden
=ALS(A1=1;100;ALS(A1=2;500;1000))
deze formule plaats je in een cel, die geeft dan de waarde 100 als in cel A1 1 staat,
en de waarde 500 als in cel A1 2 staat
en 1000 als in cel A1 de waarde niet 1 of 2 is. is dat wat je bedoelt?
erotisi
9 maanden geleden
OF
=als(a;x);als(b;y);als(niet(en(a),(b);z)????
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
@erotisi: nee, zo niet. Kijk naar de voorbeelden van Turfgraver en Crispy (en de link die ik gaf)
erotisi
9 maanden geleden
Het probleem is dat het niet is : A1=1 maar
Als(A<M;X;als(A>N;Y;Z)) Hierdoor krijg je foutmelding want A kan hierdoor zowel X zijn als Z. Hoe voorkom je dat?
crispy
9 maanden geleden
nee, zo werkt het niet.
=als(voorwaarde ; indien voorwaarde klopt ; indien voorwaarde niet klopt)
dus, zoals TurfGraver schrijft:
=ALS(A1="A";"X";ALS(A1="B";"Y";"Z"))
TurfGraver
9 maanden geleden
Wil je twee verschillende waardes vergelijken of of een waarde in A beoordelen?
Je bedoeling is onduidelijk zo.
erotisi
9 maanden geleden
Nee, maar mss kan het alsvolgt
Als(A<M;X;als(A>N;Y;als(EN(A>M, <N;Z))???
TurfGraver
9 maanden geleden
Geef M en N eens een waarde.
En A is de zelfde cel?
Kijk morgen wel weer of het is opgelost. :)
erotisi
9 maanden geleden
Bijv
Als a < 100 dan x
Als a > 300 dan y
Als a tussen 100 en 300 dan z.

Antwoorden (1)

Je kunt in jouw geval de functie ALS.VOORWAARDEN gebruiken. Deze heeft ten opzichte van de gewone ALS het voordeel dat je bij meerdere vergelijkingen geen warboel van geneste vergelijkingen en haakjes krijgt. Afgaand op jouw voorbeeld zou je dan bijvoorbeeld dit krijgen:
=ALS.VOORWAARDEN(A<M;X;A>N;Y;WAAR;Z)

Het laatste stukje (WAAR;Z) zorgt ervoor dat als geen van de eerdere vergelijkingen waar zijn, de waarde Z wordt teruggegeven.

Let op, deze functie zit alleen in Excel 365, niet in oudere versies.
bamibal
9 maanden geleden
erotisi
9 maanden geleden
Toch vreemd dat je dan Waar gebruikt en geen ONWAAR.
bamibal
9 maanden geleden
Dat is niet zo vreemd. De formule geeft het resultaat van de eerste vergelijk die waar is terug. Dus als geen van de vergelijkingen waar is, is de laatste in ieder geval wel waar.
Cryofiel
9 maanden geleden
Wat een nuttige functie!