Hoe komt het dat in een word document er twee verschillende 'schrijfstijl-leestekens' zijn?

Het gaat hier over een gewoon word document. Het is wel vroeger gemaakt op een oudere versie van office, maar het werkt heel goed in deze nr10.
Lettertype TNewRoman 18.

Sommige aanhalingstekens zijn mooie zwevende kommaatjes ( rond kopje met staart ) andere zijn gewoon streepjes.

Ik heb al het hele document geselecteerd en in een ander lettertype gezet dan zijn alle aanhalingstekens hetzelfde. Als ik het dan terug naar TNR zet blijven de twee verschillende aanhalingstekens bestaan. Waar er ronde stonden komen er gewoon ronde terug, waar ik recent gewerkt heb en er streepjes zijn gezet komen de streepjes terug.

Moet ik een instelling veranderen of zo?

Het liefste van al zou ik wel de komma als normaal aanhalingsteken hebben, niet de streepjes. Dus als iemand weet hoe ik dat moet klaarkrijgen. Ik zou heel blij zijn.

7 jaar geleden
in: Software
5.6K

Antwoorden (1)

Rechte aanhalingstekens zijn een overblijfsel van de aloude typemachine waarbij er efficiënt met lettertekens moest worden omgegaan. Gekrulde aanhalingstekens zijn in moderne tekstverwerkers geen probleem. Maar soms staan ze bij de opties gewoon uit.

De gekrulde aanhalingstekens kun je aan- of uitzetten in Word met de volgende stappen:

# Klik op de Microsoft Office-knop afbeelding office-knop en klik vervolgens op Opties voor Word.
# Klik op Controle en vervolgens op AutoCorrectie-opties.
# Voer in het dialoogvenster AutoCorrectie de volgende handelingen uit:
# Ga naar het tabblad AutoOpmaak tijdens typen en schakel onder Vervangen tijdens typen het selectievakje "Rechte aanhalingstekens" door “gekrulde aanhalingstekens” in of uit.
# Ga naar het tabblad AutoOpmaak en schakel onder Vervangen het selectievakje "Rechte aanhalingstekens" door “gekrulde aanhalingstekens” in of uit.

Als je nu alleen de apostrof ( ' ) wilt wijzigen in een gekrulde apostrof in de bestaande tekst gebruik dan de functie "vervang" en zoek en vervang alleen de apostrof. Dat kun je ook doen voor alle rechte aanhalingstekens ( " ). Typografisch is het echter van belang dat je consequent één bepaalde vorm kiest. Dus alleen gekrulde aanhalingstekens en gekrulde apostroftekens gebruiken OF alleen de rechte variant.

Overigens als het een tekst betreft die gebruikt wordt in een codetaal als HTML dan mogen gekrulde aanhalingstekens NIET worden gebruikt.
7 jaar geleden
nounka
7 jaar geleden
Nee nee t is niet voor HTML of zo Gewoon een word document met tekst ( nogal veel ). Bedankt voor de tips.
K heb wel een Engelse versie,... maar auto opmaak zal ik wel vinden. En dan kan ik je stappen wel volgen.
Tkx