Welke methode om harde schijf permanent te wissen?

Ik wil mijn extern harde schijf verkopen. Ik wil zeker weten dat mijn bestanden permanent zijn verwijderd. Ik ga het extern harde schijf met File Shredder wissen. Nu heb ik 5 keuzes met betrekking tot de manier van het wissen. (zie afbeelding)

Nou weet ik dat de laatste optie (35x passes) het veiligste is, maar dat duurt verschrikkelijk lang.

Welk optie van die 5 is het veiligste en kort durende?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ga de schijf eerst formateren met Schijfbeheer voor ik het grondig laat wissen

Picture for question
9 jaar geleden
in: Software
1.3K
Reddie
9 jaar geleden
Geen File Shredder nodig.
Gewoon Formetteren met Windows.
Snel formatteren NIET aanvinken.
Echt alles is weg.
redhouse
9 jaar geleden
Tja Reddie dat lijkt me niet veilig.
Mijn methode, langzaam formateren daarna simple two pass., fileshredder
Daarna checken met een recovery tool.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat die 35x de paranoia format genoemd word.

Het beste antwoord

De meeste eenvoudige optie is goed genoeg. Dat is "simple one pass".

Hierbij wordt elke sector van de harde schijf één keer overschreven met een bepaald bitpatroon. Ik weet niet wat File Shredder gebruikt (allemaal nullen, allemaal enen, of afwisselen een nul en een één), maar dat maakt niet uit: alles wordt overschreven, dus daarna is er op een normale manier niets meer terug te halen.

Er zijn verhalen dat je na zo'n "simple one pass" toch gegevens zou kunnen terughalen. Even afgezien of die verhalen kloppen, het idee is dat als je een binaire 0 schrijft, je toch nog kan zien of er voorheen een 0 of een 1 stond. Als er namelijk een 0,0 blijkt te staan dan stond er al een 0 voordat de nieuwe 0 werd geschreven, en als er een 0,01 blijkt te staan dan stond er kennelijk een 1 voordat de nieuwe 0 werd geschreven.

Hetzelfde als er een 1 overheen is geschreven: als er nu een 1,0 staat, stond er al een 1 voordat de nieuwe 1 werd geschreven. En als er nu een 0,99 staat, stond er een 0 voordat de nieuwe 1 werd geschreven.

Maar: ALS dit al mogelijk is, dan kan die methode alleen worden gebruikt door iemand die de harde schijf openschroeft, en vervolgens speciale apparatuur installeert die in staat is om niet de "gewone" nullen en enen te lezen, maar te kijken wat er *werkelijk* staat, dus die ook in staat is verschil te maken tussen een 0,00 en een 0,01 (wat voor een gewone computer beide een 0 wordt, maar waartussen je met die specialistische apparatuur het verschil kunt zien).

Zeg nu zelf: zou de koper van jouw harde schijf echt zulke specialistische apparatuur hebben die nodig is om deze methode toe te passen? Ik denk van niet...

Vandaar dus dat ik zeg: voor "gewone mensen" is de simple one pass goed genoeg. Alleen als jij je wilt beschermen tegen een geavanceerde inlichtingendienst moet je extra maatregelen nemen. Maar in dat geval kun je beter je schijf überhaupt niet verkopen, maar gewoon eerst een paar fikse gaten dwars door je schijf boren, vervolgens je uitleven met een fikse hamer, de restanten overgieten met een bijtend zuur, en tenslotte de resterende smurrie in een zeer heet vuur leggen.

Toegevoegd na 1 minuut:

Wat je ook zou kunnen doen: de meest uitgebreide optie aanzetten, het programma een nachtje laten lopen, en zodra je geduld op is gewoon stoppen. Dan haal je misschien die 35 passes niet, maar je hebt er in ieder geval meer dan één.

Cryofiel
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
+
Overigens, dat gaten boren e.d, raad je dat aan te doen voor of na het formateren?
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat hangt ervan af hoe dicht je vijand je op de hielen zit. Heb je de tijd (en weet je dat heel zeker), dan eerst meermaals formatteren met verschillende partitie-indelingen en op verschillende bestandssystemen (FAT-16, FAT-32, ext3, ReiserFS, NTFS enzovoort enzovoort). Telkens elke partitie geheel volschrijven met onzin, bijvoorbeeld door heel veel kopieën van een verzameling willekeurige bestanden op elke partitie te zetten. Daarna de 35-pass eraser gebruiken. Daarna Windows installeren met een heel gebruikelijke partitie-indeling en er enkele heel gewone bestanden opzetten die geen argwaan wekken. Zo zal een eventuele gluurder denken dat er echt niets te vinden is, en ook dat er geen pogingen werden gedaan iets te verbergen. Een standaard schijf met wat vakantiefoto's en wat boodschappenlijstjes ziet er namelijk minder verdacht uit dan een schijf die met een speciaal wisprogramma is gewist. Daarna afwegen: word je in de gaten gehouden, dan gewoon deze "onschuldige" schijf afgeven. Geen hond die er naar kraait. Zal men niet zien wat je doet, dan na het bovenstaande de gaten boren enzovoort. Houd er echter rekening mee dat je verdacht bent zodra iemand doorkrijgt dat je zoveel moeite doet. Als je toch al verdacht was maakt dat niet uit, maar als ze je nog niet in de gaten hadden kun je beter niet het risico nemen dat ze ontdekken dat je zo hard probeert je sporen te wissen. -- Heb je geen tijd omdat ze elk moment je huis kunnen binnenstormen en heeft men je dus toch al in de gaten, dan direct de gaten boren, de hamer gebruiken enzovoort.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het enige juiste antwoord ! (Plus !!) Belangrijk is te weten dat het VERWIJDEREN van de files of het VERWIJDEREN van de partitie het grootste deel van de informatie intact en dus uitleesbaar maakt. Een gewonde format ('snel-format') idem. Een FULL-format is in principe al het zelfde als een one pass van je shredder. Daar de nieuwe data van het formateren wat voorspelbaar is is de oude data eventueel, relatief makkelijker, maar nog steeds heel moeilijk te reconstrueren. Maar dan heb je al speciale apparatuur nodig. Met een one-pass met willekeurige enen en nullen door de shredder is die voorspellende factor ook weg.
Alles daarna is voor een gewone consument eigenlijk zinloze energie om dat in extra passes te installeren.
Thecis
9 jaar geleden
HAHAHAHA!!!
Fantastisch antwoord Cryo.
Je zou natuurlijk ook de schijf vol kunnen zetten met Rick Astly Voor degene die het niet weten, hier de wiki link:
https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ

Andere antwoorden (1)

Een heel snelle en veilige optie is om de bestaande partitie (volume) op te splitsen in twee nieuwe. Hoe je dat uitvoert in Windows 7, staat hier beschreven:
http://windows.microsoft.com/nl-be/windows/create-format-hard-disk-partition#create-format-hard-disk-partition=windows-7
Je maakt de ene partitie 99% van de schijf, en de andere 1%. Je formateert alleen de grootste partitie.
Het gevolg is dat de gehele harddisk weer netjes schoon. De tabel met de gegevens is namelijk overschreven.
Zelfs indien de nieuwe eigenaar de schijf weer terugzet naar één partitie van 100% is het voor normale gebruikers onmogelijk om de oude inhoud te achterhalen.

Het gehele proces kost maar enkele minuten. Let er wel even op dat je niet je eigen C-schijf opruimt...