Mag je met een studenten licentie van software je product verkopen?

Studenten licenties zijn goedkoper. Mag ik producten gemaakt met software met een studenten licentie verkopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Over het algemeen mag je de producten die je maakt met een programma verkopen maar als je zeker wilt zijn dan moet je de licentievoorwaarden van de software bekijken.
Ik neem aan dat je de software via surfspot hebt aangeschaft.
Je kunt dan in je account en je productkluis bij het betreffende programma de licentie voorwaarden inzien waarin vermeldt staat wat je er wel en niet mee mag doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, het is immers niet de licentie die je verkoopt. Stel je voor je dat een boek schrijft met behulp van een tekstverwerkingsprogramma dat je met studentenkorting gebruikt. Het zou toch te gek zijn als je dan je boek niet zou mogen verkopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
Het zou best in de voorwaarden kunnen staan, "geen commercieel gebruik"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als dat erin staat, betekent dat dat je de licentie niet mag doorverkopen. Hier is daar geen sprake van. Er is sprake van een compleet nieuw product.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvulling: je mag je licentie dus niet tegen betaling aan derden ter beschikking stellen.
gvrox
10 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook helemaal niet, het doorverkopen of ter beschikking stellen van het pakket zelf. Sommige hele dure pakketten (zeg enkele duizenden euros voor een animatiepakket) worden aan studenten aangeboden voor een veel lager bedrag zodat ze het pakket goed leren kennen. Dat er vervolgens door deze student (veel?) geld wordt verdiend met wat hij daarmee maakt is niet wat de producent van het pakket wil. Door een watermerk toe te voegen in de output kan zulk gebruik tegengegaan worden, maar ook als dat niet zo is kan de producent bepalen in de voorwaarden dat dergelijk gebruik niet is toegestaan. Of dat dan vervolgens te achterhalen is, is een ander verhaal.