Waarom worden er geen betalingen verwerkt op zon- en feestdagen?

Financiële transacties worden alleen verwerkt op werkdagen tijdens kantooruren. Voor handelingen waarbij een mens betrokken is kan ik me dat voorstellen, maar normale betalingen worden uitsluiitend door geautomatiseerde systemen verwerkt.

Die systemen zouden eenvoudiger, en dus betrouwbaarder, zijn wanneer ze gewoon altijd zouden doorwerken. Nu moet er namelijk speciaal worden geprogrammeerd dat de systemen niets doen buiten kantooruren, EN dat ze niets doen op feestdagen.

Het stoppen van de transacties tussen bijvoorbeeld 02:00 en 04:00 voor controle, back-up enzovoort kan ik me nog voorstellen. Maar op Tweede Paasdag, en zelfs op dinsdag 25 december om 10:30, zouden de systemen gewoon hun werk kunnen doen.

Waarom stoppen ze op die momenten met hun werk?

Cryofiel
12 jaar geleden
in: Software
10.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er, in het geval dat er iets mis zou gaan, geen menselijke hulp aanwezig is om problemen snel en adequaat op te lossen? Zomaar een speculatie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Voor noodgevallen in missiekritieke systemen is altijd iemand op oproepbasis beschikbaar.
bamibal
12 jaar geleden
Oproepbasis is niet voldoende in dit geval. Bij dit soort systemen moet er continu een operator aanwezig zijn, zodat processen direct herstart kunnen worden, en niet pas als iemand op zijn vrije dag aan komt kakken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Och, dat kennen we ook bij ProRail, bij diverse continu werkende fabrieken, bij energieleveranciers, en ga zo maar door. Dat mag dus het probleem niet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan heb je het over voorzieningen die moeten blijven werken.
Als een bankoverschrijving eens aan dag of wat langer blijft liggen, dan heeft dat niet direct effect op heel veel mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@roebaan Fraudemanagement is savonds en snachts ook aanwezig bij de bank ook op zon- en feestdagen.

Antwoorden (6)

Bij alle banken is het standaard zo dat als je een betaling maakt naar een andere bank dat het langer duurt, zelf is er naar mij een betaling Goede Vrijdag overgemaakt en nu pas binnen, het verschilt per bank ook. Ik weet niet of u een betaling heeft gemaakt of ontvangen aan/van iemand die dezelfde bank als u heeft? Anders zou het nog wel een dagje kunnen duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van het bedrag zal je betaling gecontroleerd moeten worden. Dat dient handmatig te gebeuren en dus alleen op werkdagen.

Of het zo is dat banken geld langer vasthouden om zelf zo veel mogelijk in kas te houden weet ik niet, het lijkt mij sterk omdat er 'constant' een stroom is.

Constant is het niet echt namelijk, betalingen worden in batches afgehandeld. Deze draaien eens per dag volgens mij. Dit vanwege de grote belasting van server en netwerk.

Een spoedbetaling wordt handmatig afgehandeld en als je die te laat uitvoert dan heb je kans dat ook die over het weekend getild wordt.

Als laatste is het zo dat een bank aan het einde van elke dag een rapportage moet opleveren. Ondanks dat dit een automatisch proces is, dient hier volgens mij wel een controle op plaats te vinden en vervolgens de oplevering.

Het antwoord van ING op deze vraag:
Alle betalingen tussen Nederlandse banken lopen via het bedrijf Equens. In het weekend en op feestdagen is Equens gesloten. Dit betekent dat er dan geen betalingen worden uitgewisseld. Daarom staat het geld dat u bijvoorbeeld zaterdag overmaakt naar een rekeninghouder bij een andere bank, maandag (de eerstvolgende werkdag) op de rekening van de begunstigde.

Typisch... alle betalingen gaan volgens mij automatisch via equens, dus waarom zouden die hun server uitzetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Internetbetalingen worden 24/7 verwerkt, de stelling klopt dus al niet helemaal.

Aan de bank aangeleverde betalingen worden inderdaad niet op weekend- en feestdagen verwerkt omdat er personeel nodig is voor controle op de transactieverwerking en de controle op de beschikbaarheid van de informatiesystemen. En een transactie leidt vaak ook weer tot een print van een dagafschrift en ook daar moet iemand er weer op toezien dat zoiets simpels als printers bijvullen met papier, geregeld is.

En technisch gezien kan dat allemaal in het weekend, maar dat kost wel geld. Bovendien is het aanbod van batchbetalingen (een opdracht tot een grote hoeveelheid overschrijvingen) van bedrijven in het weekend ook minimaal, die zijn meestal op die dagen ook gesloten. Er is dus ook niet veel noodzaak tot het verwerken van betalingen op die dagen. Al kan ik me voorstellen dat als je als particulier op een serieus bedrag zit te wachten, dit liever op zondag dan op maandag krijgt. Maar dat geldt voor postbezorging, supermarkten (alhoewel die steeds vaker open zijn op zondag) etc ook.
paulus811
12 jaar geleden
Technisch is dit mogelijk en geen probleem, echter hoe langer een bank geld kan vasthouden des te meer verdienen zij. En een paar dagen het geld van al de klanten vast houden is vaak een astronomisch bedrag dus zeker de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De banken zitten ook dicht op de feestdagen. Ondanks dat je geld digitaal over kunt maken. De overmakingen worden op de een of andere manier vastgehouden, totdat het weer maandag is of de feestdag voorbij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wordt technisch onderhoud aan computersystemen gepland op "feestdagen", omdat dit dan de lopende processen het minste verstoort. Bijvoorbeeld updates en upgrades.

Geen enkel systeem kan altijd maar gewoon "doorwerken".