Is Windows XP op een nieuwe PC nog te krijgen? Of toch op Windows 7 wachten?

Met nog maar 5 GB schijfruimte ben ik me al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe PC. Ik loop alleen overal tegen de Windows Vista op, terwijl ik eigenlijk gewoon de Windows XP wil hebben. Maar er liggen wel overal van die kleine schattige notebookjes die op Windows XP draaien. Dus dan zou je haast denken dat je nog gewoon een PC met XP zou moeten kunnen krijgen...

De mensen die ik ken met Vista klagen allemaal over bugs...

Of is Linux een beter alternatief voor zakelijk gebruik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Hier tekent ook al een trend af: (artikeltje van vandaag)

Maar liefst 70 procent van de XP-gebruikers die Windows 7 geprobeerd hebben, is positief over dat nieuwe besturingssysteem. Dat blijkt uit onderzoek onder 5000 XP-gebruikers.
Misschien is de uitkomst van het onderzoek een indicatie dat deze XP-gebruikers iets opmerkelijks gaan doen. Namelijk overstappen naar een nieuw besturingssysteem van Microsoft.

Ook ik heb Windows 7 al draaien en ik ben ook positief.
Hoe is het mogelijk :)
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In jouw geval zou ik wachten op Windows 7. Dat duurt nog maar een paar weken. Maar goed, ik kan natuurlijk niet beoordelen of die wachttijd voor jou acceptabel is.

Windows XP is nog steeds te krijgen. Hetzij direct (bij sommige leveranciers), hetzij als downgrade-optie. In het laatste geval krijg je een PC met Vista, en een DVD waarmee je Vista kunt omzetten in XP.

Ik gebruik zelf Vista, en ik ben er uitermate tevreden over. Zeker op nieuwe hardware, en na Service Pack 1, loopt het uitstekend. Geen bugs tegengekomen, snel, en zo stabiel als een rots. En ik ben echt een power user die wel wat meer doet dan een documentje typen, emailen en internetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Linux is een heel goed alternatief, maar je moet verdraaid goed nadenken voordat je die overstap maakt. Moet je bijvoorbeeld veel documenten uitwisselen met klanten? Word, Excel, zelfs PDF: het gaat onder Linux toch vaak moeizamer dan onder Windows.

Dan je systeembeheer. Ben je expert? Vind je het leuk om een paar uur te besteden op diverse Linux-forums om een probleem te analyseren en op te lossen? Zo nee: blijf weg van Linux, of zorg dat je een betrouwbaar en altijd-beschikbaar neefje in de buurt hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wacht die paar weken dan wel tot Windows 7 er is... Ik doe overigens ook meer dan een documentje typen, e-mailen en internetten;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je toevoeging... Ik ben best handig met computers en kan redelijk wat probleempjes oplossen. Zolang het maar begrijpelijk is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, maar met Linux stap je een heel andere wereld binnen. Een update installeren? Graag kiezen welk bestand je nodig hebt: pakket.rpm , pakket.so , pakket.tar.gz , pakket.yum . Zoek het maar lekker uit. Dan kies je iets, en krijg je een foutmelding over een incompatibele glibc . Alweer: zoek het maar lekker uit. Vind je dat leuk, en heb je er de tijd voor: ga je gang. Zo niet: wacht op Windows 7.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is voor mij dus niet begrijpelijk:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou...Linux vergt wat meer doorzettingsvermogen wanneer het om beheer gaat.
De uitwisseling van bestanden in doc xls en pdf formaat zou echt geen probleem moeten zijn. Powered by Ubuntu !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Linux-PDF-lezers hebben vaak moeite met invulformulieren. Complexe doc's en xls-en komen bij mij niet goed over in OpenOffice.
Bij veel winkels is XP inderdaad niet meer te krijgen, maar ik heb gezien dat via verschillende webshops wel nog XP wordt meegeleverd. Let wel op omdat dit vaak met "verouderde" systemen is die plaats maken voor nieuwe systemen met Vista of Windows 7.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wacht wel even op Windows 7...
Ha, nu ben ik eens skeptisch.

Als windows Vista niet goed is, waarom zal Windows 7 wel goed zijn. Het is en blijft Microsoft. De grootste, dus ook de grootste aantal fouten en het grootst slachtoffer van virusaanvallen.

Wacht eerst maar eens af of Vista 7 wel zo zaligmakend is. Wacht zeker maar de eerste service pack af. En als die al heel snel komt, de tweede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je geen haast hebt, zou ik ook even wachten op het eerste Service Pack. Maar zo te horen wil Starbless niet al te lang wachten. Aan de andere kant kun je natuurlijk ook zeggen dat Windows 7 een soort Service Pack op Vista is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals Vista een SP is voor XP?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft die virussen heb ik al een tijdje geen klagen dankzij Panda Global Protection...