Waarom werkt mijn usbstick niet meer, de computer zegt dat hij geformatteerd moet worden maar dan ben ik al mijn info kwijt. Wat nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.5K

Het beste antwoord

AU! Dat is inderdaad niet leuk. Feitelijk komt het er op neer dat het operating system (Windows?) denkt dat de stick niet geformatteerd is, omdat deze het filesystem niet kan vinden.

Waarschijnlijk is er iets misgegaan in de administratie van de stick bij het opnieuw toekennen van logische sectoren. Physieke sectoren kunnen namelijk maar ~10.000 keer geschreven worden, dus een USB stick legt logische sectoren die vaak herschreven worden steeds op een andere plek neer. Wear leveling heet dat.

Het enige dat je kunt doen, is een tool downloaden die bestanden op de schijf 'zoekt' en deze kopieert naar je harde schijf. De meeste bestanden zullen er nog wel op staan. Meestal wordt de FAT tabel 2 of 3 keer weggeschreven, dus een goede kans dat een (goede) tool nog een heleboel kan terugvinden.

Daarna formatteren, of weggooien.. Dat laatste is beter.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de info echt heel belangrijk is, kan ik je misschien helpen als je de eerste 100 sectoren of zo even opstuurt. Wellicht kunnen we een nieuwe bootsector maken waardoor we de boel toch weer kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Probeer andere usb-ingang, of anders een andere pc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou U alle gegevens moeten kwijtraken ? Wie heeft U dat wijs gemaakt ? Doe het volgende : Stap 1

Start
Uitvoeren
(typ in ) CMD
Enter
Nu verschijnt er het zwarte Dosvenster en hierin typt U:

CONVERT E: /FS:NTFS ( de letter E kan dus óók een andere zijn in Uw situatie..die moet dan worden vervangen door de juiste)
Blijf rustig wachten ,bewaar Uw geduld ,afhankelijk van de grootte van Uw Usb stick kán dat soms best lang duren,maar doe verder niks anders.

Als het goed is zou nú deze USB -stick "klaar moeten zijn ,om te worden gebruikt"

Succes en groet: Zoekertje

PS: U vermeldde helaas niet in Uw vraag of de computer aangaf of de Usb-stick in Fat of NTFS geformaterd dient te worden. Mocht het (toch) Fat zijn,dan typt U in de Dosbox-de zwarte- op de plek ,waar hierboven NTFS staat uiteraard FAT.