Die is in de jaren zestig bedacht door Douglas Engelbert die het oorspronkelijk "bug" of "tracking spot" noemde.

Engelbart was niet alleen de uitvinder van de muis, maar was ook de stuwende kracht achter hypertext; netwerksoftware; teleconferencing; en de grafische gebruikersinterface met vensters - zoals die voor het eerst commercieel werd toegepast door Xerox, en later door Apple Computer en Microsoft. Veel van deze technieken werden in de jaren zestig toegepast in het voor die tijd revolutionaire NLS (oNLine System). Op 8 december 1968 werd het systeem voor het eerst gedemonstreerd in wat wel "de moeder van alle demo's" wordt genoemd. Ook was Engelbart betrokken bij de ontwikkeling van Arpanet, de voorloper van het internet dat in 1969 in gebruik werd genomen.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De verhalen hiervoor over de uitvinding van de muis, gaan dus over de uitvinding van de trackball. De muis zoals wij die kennen is daarvan een goedkopere versie voor de consumenten markt.

De trackbal moest worden uitgevonden voor gebruik in grafische systemen op mini's en mainframes Denk aan CAD systemen en aan de luchtvaart.

Bij technische systemen ging men al snel over naar de joystick

Het einde van de muis nadert snel, door de snelle ontwikkeling van de aanraakgevoelige schermen.