Hoe worden instagram, facebook enz opgebouwd?

Ik weet wel dat je een goede portie computertaal nodig hebt, maar hoe begin je eraan is de vraag

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Met een goed idee.
LeonardN
5 jaar geleden
Facebook is begonnen als hobbyproject van Mark Zuckerberg op de universiteit. Facebook was eerst een soort alternatief voor het jaarboek (waar iedereen z'n foto in heeft staan en een quote. Dat is van een paar gebruikers en minimale mogelijkheden uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen met tig functies een aanklevende apps/opties/games/adds/berichtenservices. Volgens een medewerker van Facebook was het nog geen 800 regels. Het is gewoon heel klein begonnen. Wellicht alleen draaiende op de server van de universiteit.

Antwoorden (1)

Vaak met een goed idee.

Je begint met het in kaart brengen van alle 'entiteiten' (B.v. een persoon, die één-of-meerdere-accounts kan hebben waarop nul-of-meer berichten staan die nul-of-meer likes en reakties hebben.... enz.)

Dat schema ga je helemaal definiëren in de computer en in de database.

Vervolgens ga je de bijbehorende schermen maken en deze schermen aan elkaar knopen met functionaliteit.

Dat ga je uitgebreid testen, aanpassen en verbeteren.

Dan ga je dat allemaal publiceren op de server waarna het voor je klanten ook beschikbaar wordt.
Ivana
5 jaar geleden
PLUS Je kunt nog, voordat je het in de openbaarheid gooit, een selecte groep als testpersonen gebruiken om de eerste bugs eruit te halen. :)
gvrox
5 jaar geleden
Klopt allemaal, maar zodra het heel populair wordt, dan wordt het allemaal een stapje ingewikkelder: het past dan niet meer op 1 server, en de hoeveelheid data loopt uit de klauwen. Meerdere datacenters over de hele wereld zijn dan nodig, elk met heel veel servers, en dan moet de data gesynchroniseerd worden. Vervolgens wil je die data analyseren om advertenties te tonen, etc.
Parra187
5 jaar geleden
volgens mij bedoelt OP met welke programmeertaal
LeonardN
5 jaar geleden
Je kan ook de film The Network kijken, dat geeft een aardig inzicht van de begindagen van TheFacebook (zoals het toen heette).
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat is vaak niet 1 taal Parra187.
Het "ontwikkeld" zich ook over tijd en wensen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Programming_languages_used_in_most_popular_websites