Welke Photoshop versie is het fijnste of beste?

Ik wil me meer bezig houden met fotograferen en daarbij wil ik ook foto's mooi kunnen bewerken. Het lijkt me zo leuk om te leren omgaan met Photoshop. Er zijn verschillende versies en ik vroeg me af welke nou eigenlijk de fijnste in gebruik is, of de beste. Ik heb er zelf namelijk geen verstand van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
12 jaar geleden
Bepaal eerst eens wat je eigenlijk wilt. Wil je bij wijze van spreken op pixelniveau kunnen bewerken, dan is Photoshop een mogelijkheid. Wil je achteraf dingen als belichting, contrast, helderheid of uitsnede aanpassen (over de hele foto of over een deel ervan), dan kun je natuurlijk Photoshop gebruiken, maar dat is een complex programma. Voor die dingen is Lightroom heel geschikt. Wil je je foto's ook overzichtelijk kunnen opslaan, zodat je later die ene foto makkelijk kunt terugvinden in je verzameling van 15 duizend foto's, dan beveel ik ook Lightroom aan.

Het beste antwoord

Photoshop Elements 10,is nu verkrijgbaar.
zelf werk ik nog met versie 8,ook heel goed.
ik zou wel aanraden ergens een cursus photoshop te doen,want echt makkelijk is het niet,je loopt anders al gauw vast je mogelijkheden.Photoshop Elements is zeker voor creatieve mensen een fijne aanvulling op een (goede) camera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor nog geen 100 euro heb je een goede
en legale versie van Photoshop Elements.
Dat is het programma wat meer dan genoeg is voor de standaard fotoamateur.
Op de fotocursus werkten wij daar ook mee.
http://www.bol.com/nl/s/computer/zoekresultaten/N/3134/Ntk/computer_all/Ntt/Adobe+Photoshop+Elements/Nty/1/Referrer/ADVNLGOO0020130232spt/index.html

Er zijn ook veel gratis fotobewerkingsprogramma's te downloaden.
Waarvan deze: http://www.snapfiles.com/get/pixia.html

en deze
http://www.gimp.org/downloads/

Waar het vooral om gaat:
Verwacht niet te veel van zo'n programma,
maar verwacht alles van jezelf.

Je zult - welke je ook kiest - daar flink op moeten studeren om echt goede resultaten te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De versie van Photoshop waarmee je gaat werken hangt voornamelijk af van het besturingssysteem van de computer waarop je het wilt gaan gebruiken.

Voor winXP was er Photoshop CS
Voor windows 7 is er Photoshop CS 4 en 5

Er zijn wel verschillende pakketten die Adobe, de eigenaar van Photoshop programma's, samenstelt.
Sommigen uitsluitend voor fotobewerking.

Als je er nog weinig, of helemaal niet, mee gewerkt hebt is het niet te zeggen wat jou het beste zal bevallen.
Dat hangt af van de functies die je het meest gaat gebruiken.

EN adobe's Photoshop is niet alleenzaligmakend.
Er zijn ook nog Corel's fotobewerkingsprogramma's, en er is het gratis GIMP, dat vergelijkbaar is met Photoshop CS.