Welke codeer taal kan je het beste leren na je HTML en CSS kent?

Ik kan nu al goed HTML en redelijk goed CSS, zodat ik me niet verveel deze vakantie wil ik een nieuwe taal leren. Welke taal is dus het beste om te leren na HTML en CSS. Javascript leer ik al (kan ik nog niet goed) en die is dus geen optie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Php, met deze taal kan je net even een stap verder dan wat je nu met statische pagina's in html + css kan. Geef een extra dimensie aan je website door klein te beginnen (contactformulieren) en verder uit te bouwen naar grotere systemen als een content management systeem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

voor de hand ligt dan actionscript..alhoewel ik me afvraag of je css en html ECHT goed beheerst, dat is niet eenvoudig namelijk en vereist veel ervaring om alle mogelijkheden te benutten. probeer eens een cms site te maken bijv, ff stapje verder dan een standaard website.

maargoed: actionscript (taal van flash) dus.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er vanaf welke kant je op wilt. Wil je bijvoorbeeld server-sided(dus op de server) gegevens kunnen afhandelen dan ligt PHP, APS of iets dergelijks voor de hand.
Wil je gaan werken met animaties e.d. maken, dan kun je beter iets als Flash kiezen, hoewel dit niets met HTML te maken heeft en adobe CS5 ook nog eens honderden euro's kost.
En je kunt natuurlijk ook al eens de functies van HTML5 gaan bekijken. Die bieden meer functies (zoals bijv een video insluiten zonder flash o.i.d.) maar omdat de specificaties nog niet af zijn, is de ondersteuning voor HTML5 zeer klein...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met javascript en php kun je "dynamische" sites maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na Javascript adviseer ik te kiezen voor PHP of ASP.Net. Het zijn beide interactieve servertalen die HTML genereren.

Als je echt breed inzetbaar wilt worden kun je het best met ASP.Net beginnen (met C#). PHP leer je daarna ook vrij gemakkelijk, de overstap de andere kant op is wat zwaarder.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar je zou ook eens lekker diep in HTML5 kunnen duiken, natuurlijk...
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die HTML 5 vind ik heel interessant klinken.
Als je de clientside (html,css,javascript) onder de knie hebt kun je aan de server-kant van het verhaal gaan beginnen.

Er zijn vele mogelijkheden, maar PHP is redelijk eenvoudig te leren en er is veel informatie over te vinden. Php moet je wel eerst installeren op je lokale ontwikkel-pc. Verder moet er een webserver op staan en meestal is ook een sql-server ook erg handig. (Sql is je studiemateriaal voor na php.)

Wamp (zie bron) is een het hele setje bij elkaar, eenvoudig te installeren zodat je snel van start kunt. En allemaal open source bovendien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PHP in combinatie met MYSQL. Daarnaast nog evt javascript om eea nog beter te maken.
Op het web zijn voldoende tutorial sites te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan wat je wilt gaan doen.
al je verder wilt met websites moet je verder gaan met javascript en php en sql leren (eventueel ook python, maar dat is niet speciaal voor web aplicaties)
als je programma's wil maken is een andere programmeer taal misschien een beter idee.
Dan kun je beter C#, C++, C, VisualBasic.net(al raad ik dat af), python, Ruby of Perl leren