Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je juridisch vervolgd worden door het stelen van een klikgeluid van een copyright game en deze te gebruiken voor commerciële doeleinden?

Ik maak in me eentje een game voor Steam, alleen ik mis nog een klikgeluid voor als je bijv. op het menu drukt. Die van World of warcraft vond ik goed klinken, heb deze opgenomen met een fysieke geluidsrecorder en deze ook nog een beetje bewerkt in een muziekprogramma.

Moreel gezien kan je misschien zeggen dat het stelen is, maar iets als een simpel klikgeluid is toch niet zo erg om te 'stelen'? Waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden?

En Juridisch mag je het simpelweg niet kopieren dus is het illegaal, maar dat is slechts theorie. Ik neem aan dat in de praktijk World of Warcraft zich niet eens druk maakt hierover, laat staan een mogelijke aanklacht zal indienen als mijn game online op steam te koop staat?
Hoe groot zou de kans kunnen zijn dat het gecontroleerd wordt, en kunnen ze uberhaut dit soort dingen wel controleren en handhaven?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het antwoord op je vraag geef je eigenlijk zelf al: alles wat deel uitmaakt van een werk waarop copyright van toepassing is, mag je niet kopiëren en onder jouw naam openbaar maken. Máár: als het geluid geen onderscheidende kenmerken heeft, is het (zeker als het ook nog eens bewerkt is en dus afwijkt van het origineel) niet makkelijk in verband te brengen met het oorspronkelijke geluid.
World of warcraft zal voor de rechter het bewijs moeten kunnen leveren dat het geluid gebaseerd is op hun game. De kans dat dit lukt wordt groter naarmate het klikgeluid zeer kenmerkend is voor WoW en bij het horen van 'jouw geluid' meteen opvalt dat er een gelijkenis is. Als dat het geval is kun je het beste het zekere voor het onzekere nemen en zelf iets produceren. Alleen jij kunt beoordelen hoeveel de geluiden op elkaar lijken.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke bedankt voor de reactie! Dan weet ik hoe het ongeveer zit. Het is inderdaad wel een klein risico, ik ga overwegen of het dat waard is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding