Hoe krijg ik dit effect op een foto in photoshop?

Ik vind het wazige effect op deze foto ontzettend gaaf, haast alsof ze zelf een soort van glinstert. Hoe kan ik dit zelf doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Je kunt proberen de witbalans gruwelijk om hoog te schroeven. Natuurlijk zal dat ook enige invloed op de rest van de foto hebben, maar misschien valt het mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Witbalans omhoog schroeven??? Jij weet niet wat witbalans is. Je bedoelt belichting of helderheid. Witbalans kun je wel instellen, maar heeft alleen invloed op de kleur, niet op de hoeveelheid licht. Witbalans wordt uitgedrukt in graden Kelvin. Hoe hoger je die zet, hoe meer graden Kelvin, hoe geler het licht op de foto lijkt. Daar ga je dus precies het tegenovergestelde effect mee bereiken!
Om de scherpte in je foto te verminderen en een soft-glow-effect te maken kun je 'blurren' met Gaussian Blur.
Kies Filter>Blur>Gaussian Blur

Je kunt zelf wat spelen en uitproberen met de hoeveelheid vervaging. Maak eerst een duplicaat-layer van je foto. Daarin ga je zitten werken. Later kun je die layer op half-transparant zetten (opacity aanpassen), zodat je ook nog wat van de scherpte van het origineel erdoor ziet.

Blur is Engels voor vervagen. Hoe de termen precies heten in een Nederlandse versie van PS weet ik niet.

Om plaatselijke lichteffecten te maken (die bijna-witte glow op de wang bijvoorbeeld) kun je licht-effecten gebruiken.
Kies Filter>Render>Lighting Effects

Plaats een Omni-spot op de plek waar het het meest licht moet zijn. Je kunt de sterkte van het licht aanpassen, de kleur van het licht (gebruik wit licht, niet licht geel), en de radius waarin de spot moet stralen. Dit laatste kun je doen door gewoon aan de rand van de spot te trekken. Als de spot eenmaal staat kun je die nog eenvoudig verschuiven.
Je kunt er ook een 2e spot bij plaatsen. 2 Omni-spots bij elkaar geven een wat meer ovale lichtvlek. Net als bij echte spots geldt: 2 lampen geven 2 keer zoveel licht als 1. Dus als je een lamp toevoegt, moet je waarschijnlijk de andere lamp weer gaan dimmen.

De gewone spots (dus niet de omni) kun je ook buiten beeld plaatsen. Daardoor krijg je vooral licht aan de randen van het beeld.

Uiteraard kun je ook nog in meerdere lagen gaan werken en door te spelen met uitsnijdingen en verschillende mates van transparantie heel precies bepalen welk deel van de foto op welke manier belicht is.

Waarschuwing: dit is leuk om te doen en voor je het weet ben je een paar uur verder. Niet aan beginnen als je weinig tijd hebt en eigenlijk iets anders af moet maken.

Als dit verhaal te abstract is voor je, google dan eens op de termen en kijk een paar you-tube tutorials over blurren en lightning.