Hoe kom ik van de Chemische Technologie naar de ICT?

Hallo. Ik ben derde jaars student Chemische Technologie HBO. Ik kom er alleen nu achter dat de ICT mij veel meer interesseert. Om nu nog te stoppen met mijn opleiding vind ik zonde omdat ik al in mijn derde jaar zit. Een nieuwe HBO/universitaire bachelor studie nadat deze studie is afgerond kost erg veel geld en is ook zonde omdat mijn technische kennis dan niet benut wordt. Het liefst zou ik een universitaire master in de ICT willen doen. Na wat informeren word je hier niet aangenomen als chemisch technoloog bij gebrek aan kennis (ook niet na een pre-master).
Ik vind zowel de regeltechniek als de software engineering interessant. Komend half jaar doe ik een minor Javascript en Arduino. Heeft er iemand tips of ideeën hoe ik toch in de ICT branche kan komen met een officiële opleiding (geen cursussen)?
Ook kan ik nog een beetje een richting kiezen tijdens mijn stageperiode. Alleen de stage mag niet al te ver van de chemische technologie afwijken want dan wordt het door school niet goedgekeurd. Heeft er iemand ook ideeën welke bedrijven/stageopdrachten nog wel goedgekeurd zouden worden maar wel zoveel mogelijk met de ICT te maken hebben?

Antwoorden (1)

Om van de Chemische Technologie naar de ICT te gaan, is het belangrijk om een aantal stappen te volgen. Ten eerste is het belangrijk om te bepalen welke ICT-vaardigheden je nodig hebt om de overstap te maken. Vervolgens is het belangrijk om deze vaardigheden te leren door middel van cursussen, workshops of online leren. Daarnaast is het ook belangrijk om ervaring op te doen door bijvoorbeeld een stage of een vrijwilligerswerk. Als laatste is het belangrijk om je netwerk uit te breiden en contacten te leggen met mensen die al werkzaam zijn in de ICT.
Bronnen:
4 maanden geleden