Eén persoon kan niet designer en programmeur tegelijk zijn!...?

Als programmeur in hart en nieren ben ik de mening toegedaan dat design en programmeren niet samengaan. Tenminste als je echt goed wilt zijn.

Design valt in een totaal andere karaktergroep dan de persoonlijkheid van een programmeur.
Door de opkomst van internet en websites zie je dat veel goeie designer uit nood gaan programmeren. Volgens mij komt dat nooit goed ;)

Hoe zie jij dat?
Ben jij toevallig designer en programmeur? En kun je dan uitblinken in allebei?

N.B. Deze categorie klopt dus eigenlijk niet ;-)

Designer: iemand die in photoshop of iets dergelijks het ontwerp van een website (folder e.d.) maakt

Graag wil ik de vraag wat scherper neerzetten.

Het gaat mij niet om vraag en aanbod. Want dat is inderdaad de praktijk en daar draait het vaak op uit.

Mijn stelling is:
Programmeren heeft met wiskunde en logisch puzzelen te maken. Abstract.
Design heeft met creativiteit, kleuren en beelden te maken. Visueel ingesteld.
Volgens mij kan dat niet samengaan. Of je moet mega-breed-hoogbegaafd zijn ofzo.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat het een hoop designers hun layout`s gaan basen om in het begin meer aandacht voor hun werk te krijgen en het beter te kunnen verkopen.
Je ziet inderdaad vaak dat dan de kwaliteit minder is maar voor de koper vaak een stuk goedkoper als dat hij het beide door een ander persoon laat doen.

Andersom, programmeurs die gaan designen zie (ik) bijna niet. Ik denk ook dat de meeste programmeurs (ik zelf ook) de creativiteit voor het maken van een echt mooi ontwerp vaak niet (of te weinig) hebben.

De combinatie is dus wel mogelijk maar, uitzonderingen daargelaten, de kwaliteit van één van de twee neemt meestal wel af. Maar daar tegen staat vaak wel weer een betere prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een creatief mens kan meer dan alleen maar mooie plaatjes maken of programmeren. Ik ben het niet eens met je stelling en heb te vaak gezien dat creatieve programmeurs die echt out of the box denken meer in huis hebben dan alleen oorspronkelijke programma's maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andersom gaat waarschijnlijk beter: designen erbij gaan doen als je programmeur bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, over het algemeen niet. Het vereist andere vaardigheden, instelling en vaak ook opleiding om tot 1 van de 2 beroepen te komen. Ik kom uit het programmeerwereldje en heb een tijd op het werk intensief met designers samengewerkt. Dus ik spreek uit ervaring.

De designers werden door de ontwikkelaars toch vaak als veels te vrij gezien, een wereld van "alles moet kunnen".
Ontwikkelaars zijn vaak heel erg gecontroleerd en nauwkeurig. Iets dat je als ontwikkelaar ook wel nodig hebt, gezien het werk dat je moet doen.

Ben benieuwd of er hier designers zijn om aan te geven hoe zij denken over ontwikkelaars en of de stereotiepen worden bevestigd ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik denk dat het gewoon te maken heeft met het vraag en aanbod dat er is. wanneer er een overschot aan designers is,is het wel handig om je te verdiepen in de motoriek die achter een website schuil gaat.
wat bedoel je met designer precies? simpel weg de layouts en dergelijke? dan zou de reclame branche of iets soortgelijks ook nog een optie kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mits zowel het ontwerp als het gebouwde goed gereviewed worden door derden zie ik geen probleem.
Bij ons bedrijf hebben we wel een aparte club ontwerpers, ontwikkelaars en testers.
Als het ontwerp klaar is wordt er gereviewed door afgevaardigden uit alle drie de groepen. Dit helpt al een boel problemen voorkomen.

Heel af en toe zijn de ontwikkelaars ook genoodzaakt een klein stukje ontwerp te doen, aangezien de ontwerpers het momenteel erg druk hebben met enkele grote projecten en geen tijd hebben voor kleine ontwerpjes, die dan door de ontwikkelaars dus worden opgenomen (wederom wordt alles gereviewed).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf nog maar een voorgezet onderwijs studentje, maar bouw wel websites. Doe dit samen met mn vriend, hij maakt het design, ik maar de rest. Werkt gewoon heel goed, ik ben vrij slecht in design, hij ziet gewoon wat mooi is.
Hij kent programmeertalen e.d. niet, dus vullen elkaar mooi aan. Denk dat het nauw samenwerken is, maar je wel met 2 mensen moet werken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je een goed punt hebt. Hoewel er uiteraard altijd uitzonderingen zijn, hebben echte programmeurs vaak weinig verstand van design. Veel designers hebben wel programmeerskills, maar dat is meestal webscripting. Ik denk dat het heel belangrijk is dat bij het maken van software designers en programmeurs vroeg in het ontwerpproces bij elkaar komen omdat het vaak lastig is de usability misbaksels van programmeurs achteraf te corrigeren (ja ik spreek hier uit ervaring en frustratie ;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste applicatie komt tot stand na een goede samenwerking tussen zowel degene die het functioneel ontwerpt en de programmeur. Dat men daarbij iets van elkaars wereld, mogelijkheden en onmogelijkheden begrijpt vind ik een groot voordeel. Daar komt bij dat programmeurs vaak door mee te denken programmaregels uit eerdere projecten kunnen recyclen, maar daarmee misschien een functionaliteit bieden die weliswaar ook voldoet maar niet 1 op 1 is overgenomen van de frisse ideeën van een functioneel ontwerper.

Dus samenwerken en elkaars vakgebied begrijpen maar niet overnemen.
paulus811
14 jaar geleden
Programmeurs zijn inderdaad vaak de puzzelaars. Designers denken iets globaler (functioneel designers dan).

De overgang van werk tussen designer heeft dan ook vaak een detail ontwerp nodig (Technisch ontwerp). Een programmeur kan wel goed omgaan met deze technical designs. Echter die handreiking in de vorm van een functioneel ontwerp kan in hoge en lage kwaliteit zijn. Je ziet heel vaak dat de functioneel ontwerpers met een programmeer achtergrond de beste ontwerpen leveren.

Dus er bestaat wel degelijk een raakvlak in mijn ogen, dus designer en programmeur tegelijk zijn... Waarom niet als je je goed op een breed vlak kan profileren?

Architectuur ontwerp: technisch (technische mogelijkheden en uitzetten infra structuur)
FD: functioneel (klantvertaling naar ontwerp)
GD: grafisch ontwerp (klantvertaling van look and feel)
TD: technisch (vertaling van FO naar voor de programmeur begrijpbare taal)

Je hebt wel gelijk dat een FOer of grafisch ontwerper creatiever zijn, echter programmeren vereist ook wel eens creativiteit. Andersom komt er bij het bepalen van functionaliteit en graphics ook wiskunde kijken, zij het in mindere mate.

Vraag me alleen af of de designer gelukkig is met programmeerwerk, denk niet dat het de vraag is of hij/zij het kan. Zoals ik al zei het werk heeft veel raakvlakken.