Waarom Java installeren?

Ik heb windows vista op mijn laptop en sinds vorige week heb ik java geïnstalleerd, terwijl ik niet eens weet waarvoor dat nodig is. Vraag me niet waarom ik dat deed, ik denk dat ik een blackout had...
Kan ik het ook zomaar weer verwijderen, of gaat er dan iets mis?
Welke programma's kunnen niet zonder java?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Verwijdere nis geen problem, maar met name internettoepasingen zullen er om gaan vragen, daarnaast ook veel banken werken er mee o.a.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo is verwijderen geen probleem als internettoepassingen het nodig hebben? Werken die toepassingen dan niet meer? Kun je iets duidelijker zijn, want wat dit betreft ben ik een echte nitwit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het verwijderen, zonder risico. Als er om gevraaft wordt kun je het opnieuw installeren

Andere antwoorden (1)

Gedurende de jaren 90 is Java redelijk populair geworden. In de meeste gevallen leek Java alleen goed voor gebruik in het onderwijs en voor webapplicaties, respectievelijk vanwege de strakke syntaxis en de mogelijkheid "applets" in webpagina's in te bouwen. Door kleine verschillen in Java-versies tussen diverse browsers is het gebruik van applets eigenlijk nooit echt van de grond gekomen, wat geleid heeft tot de introductie van de Java Plug-in: in plaats van een virtuele Javamachine door de browserbouwer in te laten bouwen, kan de gebruiker hem zelf downloaden wanneer dat nodig is. Hiermee wordt incompatibiliteit tussen JVM's van verschillende merken omzeild.

Een ander platform waar Java veel wordt gebruikt is de mobiele telefoon. Veel toestellen bieden de mogelijkheid om Javaprogramma's uit te voeren. Deze programma's moeten dan wel voldoen aan de specificaties die zijn vastgelegd in de Java 2 Micro Edition-standaard.

Het gebruik van Javaprogramma's in servers is meer en meer toegenomen sinds het implementeren van Just In Time-compiling, dat op het niveau van de Java Virtual Machine een grote versnelling van de uitvoering met zich meebracht, waardoor de eerder trage Javaprogramma's nu ook bruikbaar werden voor serverapplicaties. Daarnaast bevatten de J2EE- (Enterprise Edition) bibliotheken een groot aantal klassen voor het programmeren van (web)serverapplicaties, het communiceren met gegevensbestanden en het gebruik van allerlei generieke diensten. De meeste internet-gebaseerde bankdiensten in Nederland bijvoorbeeld draaien inmiddels op Java-technologie. Het opensource-contentmanagementsysteem van Nederlandse bodem MMBase is geheel geschreven in Java.

Java is door de eenvoud en webbased-mogelijkheden ook erg populair als programmeertaal voor computerspellen. Een voorbeeld hiervan is RuneScape. Ook de ontwikkeling van bibliotheken, zoals Java OpenAL (JOAL) en Java OpenGL (JOGL), draagt bij aan het gebruik van Java voor computerspellen. Er worden ook opensourcebibliotheken ontwikkeld, zoals de Lightweight Java Game Library (LWJGL). De jMonkeyEngine is een engine voor het ontwikkelen van 3D-computerspellen in Java