Hoe kan je testen of een internet aansluiting nog actief is?

Ik werk net een maand bij een nieuw bedrijf (als ICT-Beheerder) en de vorige beheerder heeft van het netwerk een grote zooi gemaakt.

Even een klein uitleg van hoe ons netwerk er momenteel er uit ziet:
Wij hebben momenteel 6 patch ruimtes (1 hoofd ruimte en 5 sub ruimtes). Nou hebben we een hoop aansluitingen die niet gepatched zijn en een hoop aansluitingen op de meest rare plaatsen.

Ik zou nu graag willen weten of er een manier is om te kijken welke poorten nog in gebruik zijn, welke wel gepatched zijn maar niet gebruikt en welke poorten niet gepatched zijn (aan de kant van de gebruiker, dus niet in de patch kast zelf)

En als het kan welke aansluiting naar welke sub kast.
En dan ook nog op een manier zo dat iedereen zo ongestoord mogelijk kan blijven werken (dus liever niet kasten/switch ed. uitschakelen en kijken wie er komt klagen).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
TurfGraver
7 jaar geleden
Info:
http://www.nldit.com/netwerken/local-networks/201309/74133.html

Antwoorden (1)

Beste ...,

Vraag 1: hoe weet je of er een actieve internet aansluiting is? Je zoekt het IsRa punt op (dit is meestal bij de grootste patchruimte en/of middelste patchruimte). Je herkent het aan een kastje wat op de muur hangt met een telefoondraad (dus 4 aders, niet 8). Als je niet weet waar je dit kan vinden, kan je het altijd vragen aan de internetprovider (of huismeester/technische dienst). Zij zijn hier vaker geweest.

Nadat je deze gevonden hebt, sluit je het juiste aderpaar aan een willekeurige router en vervolgens aan bijv. jouw laptop, dan zie je of je een actieve internetverbinding hebt.

Van daar uit kan je verder (oftewel verder naar jouw andere vragen); hoe weet je of het gepatcht is? In de patchkasten zie je patchpanelen (meestal onder of tussen de switches) daar zie je een nummer en/of cijferreeks op. Deze corresponderen met hetgeen wat bij de walloutlets staan in de kamers in het gebouw. Als er een kabeltje vd switch naar deze patchpaneel gaat, dan betekent het dat deze betreffende walloutlet in de kamer 'doorgelust' is. Als hier iets op aangesloten is (op deze walloutlet). Dan zie je het lampje bij de switch branden, anders niet. In sommige gevallen zie je hem zelfs niet branden terwijl er wel iets aangesloten is (denk maar aan een laptop die uit staat, als het een PC betreft die uit staat, dan brand hij wel bij de switch).

Als je minder moeite wilt doen moet je zo een Fluke meetapparaatje kopen die je aan beide uiteindes kan aansluiten (dus zowel in de walloutlet in de kamer als in de patchpaneel) zo kan je zien of ze verbinding met elkaar hebben (en evt. of er een adertje geen contact maakt). Op die manier kan je eigenlijk de bekabeling in het gebouw (vd patchpaneel naar de betreffende kamer) testen.

Verder heeft een externe bedrijf (die ooit de kabels heeft getrokken in het gebouw) een plattegrond achtergelaten van alle verdiepingen met de bijbehorende walloutlets, welke nr. deze hebben en waar ze in het gebouw zijn aangesloten. Hou er rekening mee dat je de meest recente versie nodig hebt (want in de tussentijd passen zij het natuurlijk telkens aan door kabels bij te trekken of weg te nemen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste …,
Bedankt voor je reactie maar ik weet dat IsRa punt goed is want iedereen heeft hier gewoon internet.
Mijn probleem is dat de kabels zijn getrokken door de vorige beheerder (of er is zwart betaald want er is niks van een factuur te vinden voor het trekken van de kabels), er is geen plattegrond gemaakt en alle walloutlets zijn ongenummerd. Dus ik weet niet welke outlet naar welke patch kast gaat en als ik achter de kast kom weet ik nog niet welke patch.
Om elke aansluiting met een meter te testen is me meer werk dan lief is want om als voorbeeld te geven, de aansluitingen in mijn kantoor gaan naar een patch kast aan de andere kant van het gebouw, dus dan zou ik voor elke aansluiting misschien wel elke kast langs moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste heer,
Klinkt wellicht een beetje raar wat ik nu ga zeggen, maar ik heb er over nagedacht en nog eens nagedacht en heb ik geen betere alternatief kunnen vinden dan dit: Je sluit alle walloutlets aan de switchpoorten. (Dus je moet veel korte UTP kabeltjes hebben). Dan zet je bij iedere patchruimte een mannetje (dus 6 mannetjes). Dan gaat er iemand in het gebouw of met een kabeltester of een laptop aansluiten aan ieder walloutlet. Ieder mannetje gaat opletten wanneer een switchpoort gaat branden. Zodra deze brand, weet je dat dat de walloutlet is waar de laptop (of kabeltester) aangesloten is. Je pakt de bouwkundig plattegrond van het gebouw (althans, kopie daarvan) en gaat noteren welke walloutlet bij welke patchpoort uitkomt. Deze voorzie je van dezelfde karakters met een dymo labelwriter. In een gebouw zitten de patchruimtes zo dicht mogelijk bij de kamers. Dus stel je voor als er bijv. walloutlets zijn in de kamers op de bovenste verdieping aan de noordelijke kant, dan is hij hoogstwaarschijnlijk aangesloten bij de dichtsbijzijnde patchruimte (dus één vd hoogste verdiepingen aan de noordelijke kant). Maar beste blijft toch wel een kabeltester halen en de ene kant in de walloutlet in de kamer te prikken en de andere kant in de patchpanel, en zo alle poortjes afgaan vd patchpanels in de patchruimtes totdat hij aangeeft dat hij link heeft. Voordeel daarvan is 1.) dat je dan niet meer tig korte netwerkkabeltjes nodig hebt en 2.) wellicht kom je switchpoorten tekort als je het met laptop doet. (Dat is meestal zo; dat er minder switchpoorten zijn dan daadwerkelijke aansluitingen) en 3. dan heb je geen 6 mannetjes nodig, maar 2 mannetjes (eentje in de kamers bij de walloutlets en de ander die alle patchruimtes afgaat, om alle patchpanels te proberen of ze link geven). Ik ben een drukbezette ICT-er, maar als je hier hulp bij nodig hebt, ben ik ong. half nov. voor ong. een weekje beschikbaar om jou hierbij te helpen als je er niet uit komt.