U kunt door met een lamp op het scherm te schijnen controleren of de computer is opgestart. Ziet u de bureaublad achtergrond? Dan is hoogst waarschijnlijk de wisselrichter (Engels: Inverter) of de CCFL lamp van uw laptop stuk. Kort uitgelegd, de lamp achter uw scherm is stuk. Het maken van deze storing is professioneel werk en kan niet zomaar even opgelost worden. U kunt om zeker te zijn nog een tweede test uitvoeren. Heeft u nog een tweede computermonitor in huis? Controleer via dit scherm of het de laptop zelf is die stuk is of dat uw LCD monitor daadwerkelijk defect is. Bij een laptop kunt u namelijk (ook) een tweede scherm aansluiten. Op deze manier kunnen we na het opstarten van de computer ook controleren of het scherm stuk is.
Heeft u nu nog steeds geen beeld dan is er iets mis met het videogedeelte op de computer. Met een laptop is dit een vrij prijzige reparatie en als het inderdaad videochip is kan de prijs wel oplopen tot een paar honderd euro.
fremar
7 jaar geleden
Als je een desktop hebt kunnen er diverse oorzaken zijn. De monitor kan kapot zijn, dit is eenvoudig te testen door een andere monitor aan te sluiten en kijken of die wel werkt. Doet deze het ook niet, dan kan de videokaart kapot zijn. Om dat te controleren sluit je de monitor direct op je moederbord aan ipv op de videokaart. Als je nu wel beeld krijgt moet de videokaart vervangen worden, een eenvoudig klusje wat je zelf makkelijk kan doen.