Hoe kan het dat als je op Google Zoeken een link aanklikt, er automatisch een bestand wordt gedownload zonder dat je daar opdracht toe geeft?

Ik zocht n.a.v. een vraag over het spel Incognito informatie over dat spel. Ik klik een link aan op Google en meteen, zonder dat ik de betreffende site heb kunnen bekijken, wordt er een file gedownload op mijn harde schijf. Even later klik ik een andere link aan, en hup, wéér! Zonder dat ik ook maar iets van die hele website heb gezien! Hoe is het mogelijk en is dat niet illegaal? Ik heb immers niet om een download file gevraagd, maar wil gewoon informatie opzoeken en lezen, verder niks. Het is iets van de laatste tijd, merk ik; eerder heb ik dat niet meegemaakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Mogelijk heb je, hoewel dat wordt aangegeven, niet gezien dat het om een PDF of DOC gaat. En staat je
browser zó ingesteld, dat bij dit soort extensies gedownload moet worden ipv geopend.
Dat is te wijzigen in de extra opties van je browser.
Voor alle extensies kun je daar aangeven, wat er moet gebeuren. Zelfs dat er eerst gevraagd moet worden wat jij wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zie wel wat doc-bestanden die je kunt aanklikken en dan krijg ik in Firefox - tenzij je dat anders ingesteld hebt - de keuze om het bestand te downloaden of om het te openen met bijvoorbeeld notepad/kladblok.
Kan het zijn dat je ooit ergens hebt ingesteld dat zulke bestanden standaard gedownload moeten worden?
Anders even controleren (in FF is dat: extra-opties- toepassingen -> DOC-bestand, daarachter kun je kiezen voor 'altijd vragen').
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk niet met Firefox maar met Google Chrome, maar bedankt voor je info!
Waarschijnlijk merk je hetvolgende.

Google geeft ook linkjes naar bestanden weer, als je daarop klikt worden die inderdaad direct gedownload
(daar geef je namelijkopdracht toe door deze aan te klikken). Deze linkjes zijn te herkennen omdat er voor
de link tussen blokhaakjes het bestandstype staat
b.v [DOC] of [PDF].
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je iHave, ik ga het checken.