Waar komen al die radars vandaan op de wifi 5g band?

Ik heb glasvezelinternet met een fritzbox. Heel vaak zie ik de melding voorbij komen dat er een radar ontdekt is op kanaal X en na een tijdje dat er weer een radar ontdekt is op kanaal Y. De Fritbox staat in Zevenbergen (Noord-Brabant). Wat voor radars kunnen het zijn dat er dagelijks meerdere keren van kanaal verwisseld wordt omdat er radars worden gedetecteerd?

11 maanden geleden
in: Internet
1.3K

Antwoorden (1)

De 5GHz-frequentieband wordt niet alleen gebruikt door draadloze netwerkapparaten, maar ook door radarinstallaties: bijvoorbeeld voor luchtverkeerscontrole, militair gebruik en de weerdienst, de zogenaamde bevoorrechte gebruikers.
Om deze bevoorrechte gebruikers niet te storen, schakelt de FRITZBox in eerste instantie alléén het 2,4GHz-Wi-Fi-netwerk in. De FRITZBox schakelt het 5GHz-Wi-Fi-netwerk pas in na een tot 10 minuten durende controle (DFS-wachttijd).
Ook tijdens bedrijf controleert de FRITZBox doorlopend of de gebruikte Wi-Fi-kanalen nog vrij zijn van bevoorrechte gebruikers. Als een bevoorrechte gebruiker gedetecteerd wordt, schakelt de FRITZBox het 5GHz-Wi-Fi-netwerk uit, het 2,4GHz-Wi-Fi-netwerk in en zoekt gedurende maximaal 10 minuten opnieuw naar bevoorrechte gebruikers en schakelt het 5GHz-Wi-Fi-netwerk daarna weer in op een ander, ongestoord kanaal.
Toegevoegd op 27 juni 2023 12:17: bron
SimonV
11 maanden geleden