Hoe kun je snel downloaden via een ouderwetse kabel?

Hoe kun je snel downloaden via een ouderwetse/vaste internetkabel? Als ik bijvoorbeeld grote PDF's, HD-afbeeldingen die ik als wallpaper wil gebruiken of youtubevideo's via VCL-player wil downloaden via de kabel duurt dat langer dan via mijn laptop met wifi. Ook lijken tijdens het downloaden programma's soms vast te lopen als je bijvoorbeeld tegelijk muziek luistert, mail open hebt staan, een word-document open hebt, een paar tabbladen op internet en dan gaat downloaden. Met geluk sluit alleen het programma, maar soms moet ik de hele computer opnieuw opstarten voordat hij weer soepel loopt. Wat kan ik het beste doen om vlot te downloaden?
*VCL = VLC media player

2 jaar geleden
in: Internet
1.4K
Thecis
2 jaar geleden
Over het algemeen is kabel sneller dan wifi. Een kabel (utp, een grote telefoonstekker) gaat tot 100 Mbps en wifi gaat o.h.a. tot ca 54 Mbps.
Er moet dus wat meer zijn. Wat voor wifi gebruik je? 2.4 Ghz of 5 Ghz? Wat voor kabel gebruik je?
Wat voor computer heb je? Hoe vol staat deze? Heb je instellingen staan dat er bepaalde programma's alleen via de kabel gedownload worden?
Kortom, er lijkt meer aan de hand te zijn en er is echt meer info nodig om dit goed te kunnen beantwoorden.
Thecis
2 jaar geleden
Toevoeging, over hoeveel computers gaat het? Met nogmaals lezen lijkt het er om 2 verschillende te gaan.
tinus1969
2 jaar geleden
Stop met muziek luisteren tijdens het downloaden van grote bestanden. Muziek streamen vreet ook bandbreedte - die je nodig hebt voor downloaden.
Ritsuka
2 jaar geleden
Gaat het over 2 verschillende computers of over dezelfde laptop met kabel of wifi?
Griffin
2 jaar geleden
@tinus "Muziek streamen vreet ook bandbreedte"
128Kb/s is de gemiddelde audio stream, op een internetverbinding van 100Mbit/s is dat ééntiende procent, ik denk dat je die audio kunt verwaarlozen als "brandbreedte vreter"
LeonardN
2 jaar geleden
@Thecis
"Een kabel (utp, een grote telefoonstekker) gaat tot 100 Mbps en wifi gaat o.h.a. tot ca 54 Mbps." Een ethernetkabel(UTP) heeft een aantal categorieën. Cat5 is gespecificeerd* op 100 Mbps, maar Cat 5e welke al 20 jaar oud is gaat ver over de heen 1000Mbps (5Gbit/s dacht ik) (Cat5e is vrij veelvoorkomend vandaar dat de meeste mensen zonder van ethernetkabel te wisselen gebruik kunnen maken van hun huidige internetabonnementen). Cat 6 en hoger gaan nog weer sneller.
https://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair#Building_infrastructure WiFi gaat met WiFi 6 (ax) in de praktijk ook al richting de 1Gbit. De genoemde 54Mbit/s is een bekende specificatie van WiFi-g welke in 2003 werd geïntroduceerd. @tinus1969
Muziek streamen vreet geen bandbreedte. Zelfs youtube kijken (video dus) zet weinig zoden aan de dijk.
LeonardN
2 jaar geleden
@MrBart Er lijkt wat anders aan de hand dan een bandbreedte probleem. "Ook lijken tijdens het downloaden programma's soms vast te lopen als je bijvoorbeeld tegelijk muziek luistert, mail open hebt staan, een word-document open hebt, een paar tabbladen op internet en dan gaat downloaden."
Dat lijkt eerder een probleem van te weinig processorkracht. Sluit alle programma's en ga met je browser (op beide apparaten) naar:
https://www.speedtest.net/nl Daarnaast kijk eens op je PC naar wat er in taakbeheer gebeurt als je iets doet wat zorgt voor een trage PC. Kijk vooral hoeveel CPUrekenkracht er verbruikt wordt.
https://files.seniorweb.nl/uploadedimages/wwwseniorwebnl/thema/windows/windows_10/0109-taakbeheer-2.png
SimonV
2 jaar geleden
En kijk bij de Netwerkprocessen onder Taakbeheer.
Of download DU Meter om precies te zien wat er gebeurt (gratis voor een maand):
https://www.hageltech.com/dumeter/download
MrBart
2 jaar geleden
Dit is de snelheid die ik kreeg:
https://i.ibb.co/FX0Knw6/speedtest-5-12-2021.jpg
Ik weet niet of dat 'veel' of 'weinig' is?
LeonardN
2 jaar geleden
Dat is meer dan genoeg. Je probleem ligt dus niet bij de kabel. Check maar eens wat je op je laptop krijgt met Wi-Fi.

Het beste antwoord

Dat ligt eraan hoe "ouderwets" die kabel is, of wat je bedoelt met "ouderwetse kabel".

Als je met ouderwetse kabel bedoelt; elke mogelijke UTP-kabel dan is het antwoord zeker tot 10Gbps (Cat7). Maar gewoner is dat je een Cat5e kabel in huis hebt liggen die over de 1Gbit/s heen gaan.
Als je het hebt over een ouder type als in Cat5 en ouder(ouder dan 20jaar!!) wordt je mogelijk gelimiteerd tot 100Mbps of lager.

Wat kan ik het beste doen om vlot te downloaden?
Normaliter downloaden met een Cat5e of hogere kabel. Maar ik gok dat als je de kabel een inspecteert dat je dat ook wel hebt.
===
Maar zoals al gezegd in de reacties, lijkt er iets heel anders aan de hand te zijn dan een bandbreedte probleem.
Toegevoegd op 05 december 2021 12:01: bron