Als ik een zoekwoord intyp in mijn zoekbalk, kom ik terecht in Yahoo Search. Hoe verwijder ik dat?

Eerst was dit altijd Google. Dat zou ik graag terugkrijgen. Ik heb een aantal dingen geprobeerd maar kan niet vinden waar ik dit kan instellen. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Internet
1.7K
Amadea
5 jaar geleden
Welke browser gebruik je? Explorer, Chrome, Firefox, Edge, of ?

Antwoorden (3)

Bij Firefox werkt het als volgt:
Typ iets in de zoekbalk.
Je krijgt dan een aantal zoekwoorden/opties, met daar onder een lijstje met zoekmachines.
Daar onder de tekst '' zoekinstellingen wijzigen.
Klik daar op.
5 jaar geleden
In Google Chrome werkt het als volgt:

* Open Chrome op je computer.
* Klik in de rechterbovenhoek op het cirkeltje met de 3 puntjes.
* ga in het uitrolmenu naar de voorlaatste optie ‘Instellingen’
* scroll in het volgende blad door naar het item ‘Zoekmachine’
* Klik naast 'De zoekmachine die wordt gebruikt in de adresbalk' op de pijl-omlaag .
* Selecteer een nieuwe standaardzoekmachine.

Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is een bekend probleem, vaak veroorzaakt door malware. De oorzaak van het probleem kan een PUP (Potential Unwanted Program) zijn. PUPs bestaan uit ongewenste toolbars, browser plugins, en aanverwante software die vaak bij gratis software meegeleverd worden en al dan niet ongevraagd meegeïnstalleerd worden.
Het kan ook zijn dat de oorzaak het klikken op een link in bijvoorbeeld Facebook of een e-mailbericht is.

Hopelijk haalt het gratis programma AdwCleaner de malware voor je weg.
https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/

Of Malwarebytes (kies gratis versie).
https://nl.malwarebytes.org

Als de scanner wel malware detecteert, maar niet verwijdert, zou je nog eens in safe mode kunnen scannen.
http://nl.ccm.net/faq/19-windows-opstarten-in-de-veilige-modus

Mogelijke andere oplossingen

Extensies
Het kan zijn dat een (geïnfecteerde) extensie de oorzaak is. Schakel alle extensies uit. Als het probleem dan opgelost is, kun je de extensies één voor één inschakelen tot je de boosdoener gevonden hebt.
Extensies Firefox: type [CTRL] [SHFT] A
Extensies Chrome: kopieer chrome://extensions in je adresbalk.

Verwijderen Chrome of Firefox
Het kan helpen de browser te verwijderen en opnieuw te installeren.
Volledige verwijdering kun je het beste doen met een programma als Revo Uninstaller (gratis versie) of Geek Uninstaller.
http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Systeemherstel
Als niets helpt: zet de computer terug naar het tijdstip waarop je nog geen last had van de malware.
Verander de naam van de killer vóór het opstarten in bijvoorbeeld wegwezen.exe, omdat het virus het programma anders misschien zal blokkeren.
SimonV