Als mijn overheid, mijn uwv, mijn pgb , etc. wel digitaal veilig is waarom kan stemmen dan niet digitaal veilig gemaakt worden?

digid is kennelijk betrouwbaar genoeg voor van alles en nog wat, waarom dan niet ook stemmen via digid?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Internet
Amadea
6 jaar geleden
Omdat je dan niet anoniem stemt, maar het systeem weet wie die keuze deed.
Antoni
6 jaar geleden
Ik vermoed ook dat de tijdelijkheid van verkiezingen meespeelt. Om voor slechts één dag of voor in ieder geval een relatief korte tijd een effectief en veilig systeem te ontwerpen waar zo'n 380 verschillende gemeenten mee moeten kunnen werken, is m.i. lastig en duur. Een systeem ontwerpen, onderhouden en beheren voor een website die lange tijd moet blijven bestaan, lijkt mij eenvoudiger.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Technisch is het heel goed mogelijk om electronische, unieke stembiljetten te versturen die ook maar 1 keer gebruikt kunnen worden. Wel moet dit natuurlijk goed worden opgezet door bijvoorbeeld een universiteit met cryptologie kennis om anoniemiteit te waarborgen. Door het verleden waarbij relatief onervaren partijen een systeem verkocht hebben aan de overheid, leeft er nu in de politiek koudwatervrees.

Antwoorden (1)

Verschillende redenen. Enkele ervan:

@ Stemmen via internet (of welke actie via internet dan ook) laat een digitaal spoor na van de stemmer.
@ Net zo min als bij de stemmachine is achteraf de uitslag te controleren. Dat is ook de reden dat deze machine is afgeschaft. Als de stemsoftware gehackt wordt, zegt de uitslag niets meer.
@ Er zijn heel wat acties vooraf nodig om er zeker van te zijn dat alleen degenen kunnen stemmen die daartoe gerechtigd zijn. En dat iedereen maar 1 stem kan uitbrengen.
@ Niet iedereen heeft een pc en/of de kennis ermee te werken.