mijn internetsignaal aan de modem is 130Mbps maar aan mijn laptop heb ik slechts een 50Mbps, hoe kan dat?

gisteren Proximus laten testen omdat mijn internet bijzonder traag werkt bij het openen van pagina's. de persoon die mij hielp aan de telefoon zei me ook dat het misschien lag aan het feit dat ik onder Windows 7 werk maar daar geloof ik niks van!
een jaar geleden of langer was mijn internet VEEL sneller dus mijn vraag: wat kan de oorzaak zijn of moet ik misschien van provider veranderen?
is het ook zo dat een kabelverbinding rechtstreeks met de modem veel sneller werkt zoals men wel eens beweert?

7 jaar geleden
in: Internet
2.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zit je lt via wifi of kabel?
Doe de test eens via de kabel
Zet je lt naast het wifi modem en doe de test over wifi
Daarna kan je misschien meer conclusies trekken
paulus811
7 jaar geleden
Volgens mij is 50 Mbps razendsnel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
50 mb/s is voldoende voor bijna alles. Wi-Fi is altijd minder dan bedraad.

Het beste antwoord

Waarom je 'slechts' 50Mbit/s snelheid hebt komt omdat je wifi waarschijnlijk niet sneller wil, de snelheid voor IEEE 802.11a/g wifi standaard is maximaal 54Mbit/s
Dus of je wifi adapter kan niet sneller zoals voor de IEEE 802.11n voorgeschreven snelheid van 150-600Mbit/s of je modem wil je niet sneller dan IEEE 802.11a/g.
Hoe dan ook, 50Mbit/s via wifi is in deze tijd nog steeds behoorlijk goed te noemen, er zijn plekken in de wereld waarbij op 1% van deze snelheid nog steeds erg blij gekeken wordt.

Toegevoegd na 48 seconden:
Ohja, direct aan een draadje blijft nog altijd het beste, ik denk dat je dan wel de 130Mbit/s haalt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
samaiphon
7 jaar geleden
hoe kan ik in mijn laptop vinden dat mijn WiFi niet meer aankan en hoe komt het dat die persoon aan de telefoon, die toch een specialist zou moeten zijn, mij dat ook niet kon vertellen?
samaiphon
7 jaar geleden
duidelijk en snel en geeft een juist antwoord op mijn vraag.
Thecis
7 jaar geleden
Bedenk dat veel laptops ook nog geen gigabit port hebben. Dus daar haal je dan maximaal 100 Mbps.
Prima antwoord, +

Andere antwoorden (2)

Het feit dat je onder windows 7 werkt heeft hier niks mee te maken. Het kan zijn dat de wifi chip van je laptop out date of niet krachtig genoeg is... Houd er rekening mee dat hoe verder je van de modem afloopt hoe trager het internet wordt als je dat nog niet wist. Welke router heb je eigenlijk... Ik zal hier dan iets voor je over gaan uitzoeken graag router met serienummer...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
samaiphon
7 jaar geleden
beste Puk,
ik denk dat je gelijk hebt en dat de wifi chip zoals gij dat noemt inderdaad niet sterk genoeg is.
ik werk slechts op een 5/6 meter van de modem, de plaats ernaast en ik heb met een kabelaansluiting ook al geprobeerd en die gaf ongeveer een 1000Mbs aan maar toch werkte de laptop niet sneller.
de modem is een B-box 3 van Belgacom en meer weet ik er ook niet van.
de technieker aan de telefoon heeft de lijn en de modem getest en alles was in orde zei hij dus daar zal het niet aan liggen denk ik...
misschien is mijn Dell laptop al van een te oude generatie en moet ik uitkijken naar een recentere laptop met misschien Windows 10?
De snelheid van je draadloze internetverbinding kan door meerdere oorzaken beïnvloed worden, maar is in principe niet afhankelijk van je besturingssysteem.

Tenzij je een heel oud os gebruikt dat geen ondersteuning biedt voor moderne hardware. Maar dat terzijde.

De zaken die je zou moeten controleren zijn:

1. Heb je nieuwe hardware aangeschaft, die (ook) gebruik maakt van wifi?
2. Heb je je router verplaatst?
3. Is alles nog goed aangesloten? Sommige routers hebben losse antennes, controleer deze ook in dat geval.
4. Zijn er (bij vergissing) geen instellingen gewijzigd?
5. Is het wifi-kanaal storingsvrij?

Vooral het laatste punt kan interessant zijn. Hebben de buren misschien een andere router aangeschaft of iets aan hun router gewijzigd? Door interferentie met een ander accespoint kan je draadloze verbinding namelijk ook trager worden.

Aan de drivers zal het waarschijnlijk niet liggen daar het in het verleden wel goed werkte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
samaiphon
7 jaar geleden
Piet, alles wat u opmerkt is negatief alleen mijn buurvrouw heeft geen internet. Die weet zelfs niet hoe met een gsm te bellen en mijn andere buren die op 20 meter van bij mij wonen daar heb ik geen weet van.
Proximus heeft de lijn en de router uitgetest en alles bleek in orde.
Ik heb ook mijn laptop al eens met een kabel rechtstreeks aangesloten maar dat heeft ook geen merkbare verbetering opgeleverd, dus niet sneller.
Ik denk dus dat mijn oude Dell laptop het snelle signaal van 130 Mbps niet aankan omdat ik nooit meer dan 54 mbps ontvang. Ik denk er sterk aan om misschien een recentere laptop aan te schaffen en dan zou dit probleem moeten opgelost zijn hoop ik...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat ik de vraag verkeerd heb begrepen. Ik begreep namelijk dat je eerder wel een hogere snelheid aan de laptop had. Als dat het probleem niet is moet je het volgende in overweging nemen. Er is bij een draadloze verbinding altijd verlies, waardoor je netwerksnelheid afneemt. Maar veel belangrijker is de hardware. Als de router een bepaalde snelheid biedt, moet de adapter (zeg maar de ontvanger) hier ook geschikt voor zijn. Sommige routers zijn dualband en bieden afhankelijk van het protocol (de G- of de N-band) een bepaalde snelheid aan. In dat geval moet ook de adapter hier geschikt voor zijn. Maar een nieuwe laptop is niet per se nodig. Deze adapters (met een USB-aansluiting) zijn los te koop voor maar een paar tientjes. Maar nu dan het antwoord op het traag laden van internetpagina’s. Allereerst vraag ik me dan af of alleen het laden van internetpagina’s trager gaat. Als ook andere taken trager uitgevoerd worden, zou een schoonmaakbeurt wel eens kunnen helpen. Denk dan aan schijfopruiming (ook je systeembestanden), heel misschien defragmentatie, het leegmaken van de cache van je browser etc. Als dat niet helpt zou je, er van uitgegaan dat niet alleen internet problemen oplevert, nog kunnen overwegen Windows 7 helemaal opnieuw te installeren. Maar dat is echt het laatse dat je moet overwegen.