Wel verbinding via wifi maar niet via LAN, wat is de oplossing?

Op mijn computer had ik voorheen altijd internet via mijn LAN kabel maar sinds kort nog maar af en toe. In ons netwerk zijn 2 accespoints en 1 router. Het gekke is dat wanneer ik verbind naar de router waar de kabel naartoe gaat (geen acces point) dat hij wel verbinding maakt en in het netwerkcentrum de naam van het acces point weergeeft. Meestal geeft hij de naam van het acces point van beneden aan in het netwerkcentrum, af en toe de ander welke boven staat. In dat laatste geval heb ik wel verbinding met internet via de kabel. Volgens windows is er geen verbinding tussen de gateway en internet. Voorheen was ik altijd direct met de router verbonden waar de kabel naartoe gaat en nooit problemen gehad. Wanneer hij het via de kabel niet doet krijg ik een 192.168.0.xx adres, wanneer hij het wel doet een 192.168.1.xx adres. Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Internet
1K
gvrox
7 jaar geleden
Dat klinkt alsof er meerdere DHCP servers aktief zijn. Zorg ervoor dat alleen op de router (aangenomen dat deze direct verbonden is met internet) de DHCP server aanstaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Heb DHCP uitgezet op een van de acces points en het probleem is opgelost. Ik heb weer een goede bekabelde verbinding en tot nu toe nog geen problemen. Echt hardstikke bedankt voor het snelle antwoord!

Antwoorden (2)

Met je muis op gateway rechtermuisknop indrukken en problemen oplossen aanvinken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit werkt prima wanneer de fout op de computer zijn oorzaak vind, maar Windows zal geen aanpassingen in het thuisnetwerk doorvoeren.
Als ik de informatie goed intepreteer is er sprake van een IP conflict of een foutieve configuratie in de accesspoints.
Er zou maar 1 apparaat in je thuisnetwerk mogen zijn dat een IP adres uitdeelt, dit zou het apparaat moeten zijn dat direct in verbinding staat met internet, in dit geval je router. De accesspoints moeten volledig op DHCP staan, zodat alle apparaten hun IP adres vanuit de Router verkrijgen. Echter niet alle Accesspoint-fabrikanten ondersteunen dit, met name de goedkopere hardware mist vaak de software-instellingen hiervoor.
De reden waarom het soms wel goed gaat en soms niet, is door de lease-tijd van een IP adres, ik geloof dat bij veel leveranciers dit standaard op 8 dagen oid staat. De Accesspoins geven dan een IP adres uit dat op de router zelf al bezet is.

Het accesspoint dat jou het ip adres 192.168.1.x geeft, heeft deze als Gateway 192.168.0.1? Zo niet, is dat één van de oorzaken.