Krijg je net zo veel mbps op wifi net zoals op kabel?

Als je 50mbps betaalt hebt en krijgt voor kabel

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

1. Bekabeld netwerk is inderdaad BIJNA altijd sneller dan wifi. Echter, ik kan een 200 Mbps wifi netwerk vergelijken met een 100 Mbps bekabeld netwerk, dan is wifi toch echt sneller.

2. Wat is de beperkende factor? De standaard routers worden meestal nog steeds geleverd met een 100 Mbps bekabeld netwerk en met een 54 Mbps wifi netwerk. Hier is bekabeld sneller, maar beide zijn sneller dan de aangeboden 50 Mpbs.

3. Wat wordt er dus aangeboden? In dit geval dus 50 Mbps. Zowel bekabeld als wifi zouden de maximale snelheid moeten kunnen halen. Door de omzetting naar een draadloos signaal en daarna de omzetting weer terug (van router naar ontvanger en vice versa) zal bekabeld iets sneller zijn dan wifi. Maar of je het heel erg gaat merken, betwijfel ik.

Ikzelf had van UPC een 100 Mbps verbinding. Met kabel ging dit aanzienlijk sneller dan met wifi (wat "maar" 54 Mpbs aan kon). Echter, toen UPC dit automatisch verhoogde naar 120 Mpbs had ik daar niets aan omdat hun router maar een 100 Mbps LAN aansluiting had... Wel handig voor HD beeld overigens, maar internet technisch had ik er niets aan.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooie uitleg dank je, ik heb een TP Link C5 met ac maar die 5.0ghz heeft alleen ac 2,4ghz heeft n maar ik heb 5.0ghz aan gedaan maar ik krijg hem niet te zien bij status staat er dat het enabled is wil je daar alsjeblieft mee helpen? Stuur me een privé bericht alsjeblieft.

Andere antwoorden (1)

Bekabeld internet is altijd sneller dan via Wifi.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Datwilikwelweten
Het woordje "altijd" klopt niet, maak daar maar "meestal" van. Bij mij is met kabel en wifi gelijk. Afstand modem tot computer is ca. 8 m met 1 muur er tussen.