Bestaat er een schaduw internet?

Bestaat er naast het WWW ook nog een ander web, of meer dat niet voor iedereen toegankelijk is maar waar je ook informatie kunt vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ja, dat bestaat. Inderdaad wat Fmostard zei, en daarnaast een minder welbekend ''www'' maar voor iedereen wél weer direct toegankelijk, indien men ervanaf weet:
dit noemen ze het ''Tor'' netwerk, het is bekend om de vele criminele activiteiten en negatief surfgedrag, zou je het iemand willekeurig vragen, maar feitelijk bedraagt dat maar een klein gedeelte van dit internet in zijn geheel.

Er bestaat vrijwel maar 1 écht groot alternatief www, dat is deze dus, en met ''tor'' kun je echter ook gewoon op het normale netwerk komen maar dan anoniem met een ''tor'' ip dat vanwege vele omwentelingen niet getraceerd kan worden, tevens een reden waarom sommige grotere ''normale'' sites een account niet laten registreren of activeren via een Tor netwerk; mogelijk misbruik, vaak zal een activatie link niet doorkomen op je email, dit geef ik nu aan om te illustreren dat als je tor gebruikt voor het normale WWW, hier een aantal nadelen aan kúnnen kleven, dus met betrekking op je vraag heel simpel: voor dit specifieke voorbeeld (Tor netwerk) hoef je alleen de Tor browser te gebruiken en je hebt als doorsnee persoon meteen toegang, dit netwerk bijvoorbeeld bevat ongeveer evenveel/zelfs meer websites dan normale internet.

Nog verder in details, je vraag is ''niet voor iedereen toegankelijk'', dat klopt, want het is eigenlijk ''niet -direct- voor iedereen toegankelijk'' indien men de browser niet gebruikt, of er niet van af weet, al is het wijdverspreid.

Er zijn tevens nog tal van andere voorbeelden, de 1 heeft een wat meer dubieus gebruik dan de ander, de ander is bedrijfs/overheids/diplomatiek gebonden, weer een ander weet feitelijk niemand van en is dus niet direct toegankelijk: het ''internet'' (de basis technologie) wordt door niemand, centraal beheerd dus in feite kun je met 3 computers al een ''internetje'' maken, zou je miljoenen computers hebben dan pas zou je de oertechnologie hierin kunnen benutten (pc's netwerken zodat er genoeg deelruimte is om het overal beschikbaar te maken) met andere woorden, het WWW wordt beheerd door een (amerikaanse?) organisatie, centraal, maar is niet meer dan ''een'' exemplaar vanuit de basistechnologie met eigen protocollen (tevens veel programmeerwerk) en er zullen op die manier vrij veel kleinschalige ''internetjes'' zijn die je alleen toegankelijk voor jezelf krijgt als het (kennisen/techneuten) groepje die het in de lucht houdt, je de details/toegang geeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helder, dank je wel!

Andere antwoorden (1)

Er bestaan zeer veel systemen zoals jij deze beschrijft. Vooral binnen organisaties waarin veiligheid een grote rol speelt. Het leger het politie gegevens systeem en de banken hebben dit bijvoorbeeld. Men noemt dit ook wel Intranet in plaats van internet.

Zie de bron voor meer informatie