Hoe kom je achter de link van een op internet gevonden PDF-bestand?

Als Google er een cache van heeft kan ik het adres vinden door dat aan te klikken en dan staat ie er keurig boven. Dan kan je het zo kopiëren. Maar als er geen cache van is ben ik soms wel een kwartier aan het hannessen om het als werkende link door te kunnen geven. Wat is daar de juiste methode voor? (Die link dient dus als bronvermelding).

Toegevoegd na 1 uur:
Kennelijk maakt het uit welke browser gebruikt wordt. Het gaat in mijn geval om Firefox (30.0).

Amadea
9 jaar geleden
in: Internet
3.7K
SimonV
9 jaar geleden
Chrome opent bij mij direct het pdf-bestand, zodat ik de link in de adresbalk zie.

Het beste antwoord

Klik met de rechtermuisknop op de link van het pdf-bestand.

Internet Explorer: kies dan "Snelkoppeling kopiëren".
Chrome: kies dan "Linkadres kopiëren".
Firefox: kies dan “Koppelingslocatie kopiëren".

Toegevoegd na 5 uur:
Ik zie overigens steeds onder het pdf-bestand (eerste regel) een tweede regel staan met de pdf-link (ook als er geen cache bijstaat, alleen "vergelijkbaar").

Toegevoegd na 5 uur:
Als je deze link te lang of “lelijk” vindt, kun je nog het volgende doen:
Klik op het betreffende pdf-bestand (1e regel).
Type [CTRL] U (=Broncode weergeven)
In de broncode staat de normale link van het pdf-bestand.
______________
Soms geeft Google een foutmelding als je op Cache om de link te vinden klikt.
Ga in dit geval (bij Firefox) naar Geschiedenis -> Alle geschiedenis tonen.
Klik op het pdf-bestand.
Onderaan zie je dan bij locatie de volledige link van het pdf-bestand.
Toegevoegd op 21 juni 2018 11:55: tekst
SimonV
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Ik gebruik Firefox, maar als je daar de koppelingslocatie kopieert, dan krijg je het inclusief google en zoekwoorden. En er staan een heleboel rare tekens tussen, zoiets als %20F.
Het is mijn bedoeling dat alleen de link naar het PDF-bestand gekopieerd wordt.
SimonV
9 jaar geleden
Dat krijg ik ook altijd. Deze link kun je net als de link van een website in je adresbalk zetten.
SimonV
9 jaar geleden
Bedankt voor je vraag, ik heb nu ontdekt hoe ik een betere link kan geven!
Amadea
9 jaar geleden
Wat bedoel je met die eerste regel? In mijn voorbeeldbestand staat echt nergens een URL!
SimonV
9 jaar geleden
Eerste regel van een Google-hit (waar aan linkerzijde dan "pdf" staat).
Waar je dus op klikt op het pdf-bestand te openen.
Klik daarna op [CTRL] U (geldt ook voor Firefox, heb ik gezien).
SimonV
9 jaar geleden
Ik weet niet of je er al uit bent, ik vond hier nog een Firefox-oplossing:
http://www.nldit.com/software/portable-document-format/201309/154096.html
SimonV
9 jaar geleden
Vergelijkbaar:
https://support.mozilla.org/nl/questions/976055
Amadea
9 jaar geleden
Bedankt voor het vinden van Ctrl U. 'k Heb het al diverse keren gebruikt!