Waar moet ik opletten als ik een nieuwe router koop?

Toegevoegd na 4 minuten:
ik game veel en download veel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Ik denk dat een aantal dingen belangrijk zijn om over na te denken voor je er een aanschaft. Ik vat hieronder mijn eigen voorkeur samen:

1. Gebruikersvriendelijkheid.
Is de router makkelijk in te stellen en te configureren zonder dat je er al te veel kennis voor nodig hebt. Bij sommige routers is deze standaar niet goed beveiligd, bij andere wel.

2. Hoe is je huidige internetverbinding. heb je bijvoorbeeld een los modem dan heb je alleen een router nodig. Heb je nu één apparaat dan heb je een gecombineerd apparaat (modem + router) nodig, waarbij het voor het modem nog eens afhangt wat voor type internetverbinding je hebt (glasvezel, adsl, via kabel).

3. Of je een draadloze verbinding op wilt kunnen zetten. In dat geval moet er een zender en antenne in zitten waarmee je draadloos op de router kunt inloggen. Als draadloos belangrijk voor je is zou ik ook kijken naar een snelle draadloze verbinding.

4. Of je er bekabelde verbindingen op wilt kunnen zetten. In dat geval moet je nagaan hoeveel (4 is meestal standaard, maar er zijn er natuurlijk ook met meer). Snelheid van de verbinding is belangrijk als je netwerkkaart op je PC of laptop bijvoorbeeld een gigabit verbinding ondersteunt.

5. Vormgeving. Afhankelijk van de locatie en smaak. De mijne hangt in de woonkamer en ik vond de vormgeving daarom wel belangrijk (moest bijvoorbeeld aan de muur kunnen hangen).

Mijn voorkeur zou (net als antwoordman) ook LinkSys zijn vanwege goede ervaringen op alle bovenstaande punten. Vooral de instellingen en configuratie gaat er heel soepel mee vind ik. In de bron een linkje naar kieskeurig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het alleen gamen en downloaden gaat, dan maakt het weinig uit. Ik zou een Linksys kopen, en dan niet eens een dure uit hun aanbod. als je andere eisen gaat stellen, zoals snelle Wifi verbindingen en VPN-toepassingen dan moet je echt een router kopen die dat aankan.
O ja, het is wel prettig om een routertje te hebben met Gigabit-poortjes, dan maakt de snelheid tussen PC's in huis wat sneller. Als je die tenminste hebt. Maar die routertjes zijn volgens mij niet breed verkrijgbaar en je kunt later ook een Gigabit switchje toevoegen.
AWM