Werken weblogs en profielsites 'exhibitionisme' in de hand?

En is dit effect positief/negatief?

Met exhibitionisme bedoel ik dat mensen meer geneigd zijn om alles wat ze denken/voelen/zijn naar buiten te brengen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Wat heet in de hand werken? Ik denk dat ze zijn gegroeid uit een behoefte. Onze maatschappij heeft last van individualisatie, mensen trekken zich steeds meer terug in eigen huis – en als ze er uit gaan, in eigen auto. Openbare levendigheid wordt steeds zeldzamer. Contacten minder en oppervlakkiger. Sites als waar jij over vraagt bieden een compromis: veilig thuis blijven en toch naar buiten treden.
Ooit het kampvuur tussen de tenten, toen de markplaats, nu het wereldwijde web. Niks mis mee.
Exhibitionisme? Ach, als het beestje een naam hebben moet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor... Exhibitionisme is een laten zien van zichzelf met een seksueel tintje... als er dat niet is, dan kun je niet spreken van exhibitionisme en die sites en weblogs zijn niet seksueel getint, dus dat draagt niet bij tot exhibitionisme...

In je aanvulling zeg je dat mensen meer geneigd zijn om van zichzelf te laten zien, dat klopt wel, maar als het niet seksueel getint is, is dat weer geen exhibitionisme...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is meer mogelijkheid tot naar buiten brengen van emotie. En het is makkelijker dan face to face. Het voelt veilig omdat het anoniem lijkt. De schrijver ziet de reactie en emotie van de lezer niet. Uiteraard is er door deze mogelijkheden tot expressie meer exhibitionisme als je het uiten van gevoelens zo noemt.
In het onderlinge contact zijn mensen nu eenmaal selectiever in het uiten van hun zielenroerselen en doen ze dat meestal alleen in select gezelschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze noemen dat ook openheid. En als je maar zorgt dat de zieke geesten niet een heel profiel kunnen samenstellen, dan is er niets op aan te merken. In tegendeel, je hoeft niet alles weg te stoppen.

Maar ooit is hier wel eens de vraag gesteld of GV-ers elkaar niet zouden willen ontmoeten. Ik herinner mij dat niemand daar aan wilde beginnen.
Dus de openheid is de openheid van een Nick en niet van de persoon die hierachter zit. Ik wissel regelmatig van Nick en daarom kan niemand hier iets over mij vertellen. Ik raad iedereen aan om een puntengrens te stellen (bijv. 200) en daar niet overheen te gaan.

Uit jouw eerdere reacties lees ik dat jij denkt dat je iets weet van de mensen die hier reageren, maar voor zover ik dat inschat, zit jij daar altijd compleet naast.

Toegevoegd na 1 uur:
Bovendien breng ik niet meer naar buiten dan ik wil en is hetgeen ik nog naar buiten breng gekoppeld aan het inherente karakter van de nick.