Werken met Gmail, Exchange en Outlook?

Voor het werk gebruikt mijn vader twee emailadressen in Outlook, maar sinds hij ook op zijn telefoon e-mail kan lezen en beantwoorden, heeft hij besloten om een Gmail account aan te maken en daar dan die twee accounts in te synchroniseren.
De mails die dan naar zijn twee huidige emailadressen worden gestuurd komen binnen via Gmail, maar hij heeft ook Exchange, en alle mailberichten moeten binnenkomen via onze netwerkserver van de netwerkbeheerder.
Mijn vader weet niet hoe dat allemaal werkt en sinds hij dus Exchange en Gmail heeft, wordt de email door Gmail zelden/niet opgehaald.
Ik heb geprobeerd om bepaalde instellingen te veranderen om de mail vaker te laten ophalen, maar schijnbaar is dat onmogelijk in Gmail.
De inkomende mail komt trouwens via een POP3 server, maar ik gebruik zelf IMAP.

Ik zou heel graag willen weten wat er niet goed is aan de instellingen, waarvoor hij Exchange nodig heeft en of het niet veel makkelijker zou werken als hij geen Exchange heeft?
Want hij moet gewoon direct bereikbaar kunnen zijn per e-mail en als hij telkens uren moet wachten, of zelfs moet gaan twijfelen of bepaalde mailtjes wel worden opgehaald, lijkt me dat niet goed.

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1.2K

Antwoorden (1)

Om dit soort zaken goed werkend te krijgen moet je een beetje weten hoe een mailserver werkt en wat je kunt instellen. Ik denk namelijk dat op dit moment de mail van de twee mailaccounts indien ze door outlook worden opgehaald van de betreffende mailserver verwijderd word. Daardoor vind gmail die mailtjes later dan ook niet meer. Dit kun je in outlook instellen dat je die mailtjes na het ophalen op de server moet laten staan.
Verder controleert gmail de pop servers van je vaders twee mailaccounts geloof ik elk half uur. Dit kun je niet wijzigen helaas. Dus er zal altijd maximaal een half uur zitten tussen de tijd dat zijn mail op de servers binnenkomt en wanneer deze mail door gmail opgehaald word.
Wat hij wel kan doen is deze twee mailaccounts in zijn telefoon in te stellen en zodoende die mail, los van gmail, op zijn telefoon binnen te halen. Dit doe ik zelf ook. Ik haal ongeveer 5 accounts op mijn telefoon bij. De timing kun je dan naargelang belangrijkheid instellen. Het ene account bijv. elk kwartier laten zoeken. Een ander account bijv. elke 6 uur. Dit lijkt me voor jouw vader een geschikter alternatief.