Hoe blokkeer je een website op Windows Vista?

Ik wil graag een paar websites blokkeren. Ik heb het al geprobeerd met Internetopties en dan beveiliging, maar als ik daar de websites invoer werken ze nog steeds, ook als ik de computer opnieuw aanzet.

Nu heb ik ook geprobeerd het via HOSTS te doen maar elke keer als ik klaar ben en wil opslaan komt er te staan: Kan het bestand C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts niet maken. Controleer of het juiste pad en juiste bestandsnaam zijn ingevoerd.

Wat doe ik verkeerd, of heeft iemand een andere oplossing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (3)

In Internet Explorer 7

Tools
Internet Options
Content
Onder content advisor op enable drukken, krijg je nieuw venster
bij ratings schuifbalkje helemaal naar rechts schuiven (no restrictions)
naar approved sites gaan
daar url van website invullen, bv www.goeievraag.nl dan op never drukken (dus die site mag niet bezocht worden)
dan naar general gaan, onder user options eerst aanvinken (users can view websites with no ratnig) anders kan je geen enkele website zien
op OK drukken

Dan vraagt hij om een supervisor wachtwoord, dit heb je nodig om settings te kunnen wijzigen nadien, of om een geblokkeerde website toch weer te geven, dus wachtwoord invullen en niet vergeten.

En dan zou het in orde moeten zijn.

Let wel, als je dan bijvoorbeeld firefox installeert kan je daar de website wel gewoon opvragen. Dit blokkeren werkt enkel in Internet Explorer 7 dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke browser gebruik je ?
IE7 ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
browser vraag ik .
je browser is waar je me op internet gaat . windows vista is je besturingssysteem
Via het hosts-bestand is een prima methode. Maar: dat bestand kun je alleen opnieuw opslaan wanneer je als administrator (beheerder) bent ingelogd, EN wanneer je geen virusscanner hebt die het veranderen van dit bestand blokkeert.

Mijn advies is daarom:
--  Log in bij Windows als beheerder (administrator).
--  Voeg dan een regel toe aan het hosts-bestand.

Lukt het veranderen van het hosts-bestand niet, dan zit er een virusscanner in de weg, en moet je die eventjes uitzetten (en daarna natuurlijk weer aanzetten).

Toegevoegd na 1 minuut:

De reden dat ik voor het hosts-bestand zou kiezen, is dat dit browser-onafhankelijk is, en dat het in alle gevallen bestand is tegen een mogelijke update van je browser.

Uit de toelichting onder je vraag begrijp ik dat je weet hoe je het hosts-bestand moet veranderen. Daarom heb ik dat hier niet uitgelegd. Mocht je toch hulp willen hebben, geef dan een seintje via een reactie onder dit antwoord.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
De beheerder moet het hosts-bestand kunnen veranderen. Lukt dat niet, dan kan het haast niet anders of er zit een virusscanner in de weg. Meestal vind je die terug als één van de kleine ikoontjes aan de rechterkant van je taakbalk. Probeer ze desnoods allemaal uit tot je de goede hebt gevonden. Het kan trouwens zijn dat er ook een ikoontje bij zit dat aangeeft dat er nog meer ikoontjes zijn, maar dat die nu tijdelijk verborgen zijn. Klik dan op dat ikoontje en er verschijnt een extra verzameling. Als je dan het ikoontje van je virusscanner hebt gevonden, moet je daar ofwel met de linker muisknop op dubbelklikken ofwel met je rechtermuisknop op enkelklikken. Wat er dan gebeurt hangt af van je virusscanner - dat zul je dus zelf moeten uitvogelen. -- Als het dan lukt om het hosts-bestand aan te passen, kijk dan eerst of er aan het einde een regel staat die er als volgt uitziet:       12.34.56.78     www.iets.com (De getallen en de website zullen natuurlijk anders zijn dan in dit voorbeeld.) Kopieer dan die regel. In de nieuwe regel (de kopie) verander je de getallen in 127.0.0.1 en de website in de website die je wilt blokkeren. Daarbij is alleen het eerste deel van de website nodig, dus geen enkele / erin. Je krijgt dan iets dat er ongeveer zo uitziet:       127.0.0.1     www.fouteboel.com Je kunt net zoveel sites blokkeren als je wilt, gewoon door voor elke site zo'n regel met 127.0.0.1 toe te voegen. Mocht je nog geen regel hebben met vier getallen en een website, maak dan zelf zo'n regel aan het einde van je hosts-bestand. Daarin zet je dan direct       127.0.0.1     www.fouteboel.com Zorg ervoor dat er tussen de 1 en de www een tab staat; misschien werkt een spatie ook wel, maar dat weet ik niet zeker, dus zelf gebruik ik altijd de tab.
Cryofiel
12 jaar geleden
Heb je geprobeerd AVG te starten via het startmenu? Misschien krijg je dan meer opties.
Cryofiel
12 jaar geleden
Overigens hoef je AVG niet af te sluiten. Het is voldoende als je hem vertelt dat hij geen controles meer moet uitvoeren. Hij mag dan best nog actief zijn, als hij maar niet ingrijpt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Kun je hem wel openen, dus de inhoud zichtbaar maken? Als dat zo is, probeer dan eens "Opslaan als", om je aangepaste versie onder een andere naam en op een andere plek op te slaan. Sluit daarna het hosts-bestand. Ga dan naar de gewone Windows Verkenner en verplaats het bestand naar
C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts . -- Overigens: met welk programma open je het hosts-bestand? Hopelijk niet met Word of zo... Probeer het eens heel gewoon in Kladblok.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh, die foto had ik nog niet gezien. Ik had mijn adblocker wat te streng ingesteld... En die andere methode, dus het bestand op een andere plek opslaan, en dan verplaatsen of kopiëren? Heb je trouwens het tonen van bestandsextensies aanstaan? Als je het uit hebt staan, zou Windows er stiekem hosts.txt van kunnen maken in plaats van hosts zonder dat jij dat merkt, en dan gaat het niet goed.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh, ik zie nu pas je opmerking over het tekstbestand. Dat het een tekstbestand is, is niet erg. Sla hem ergens anders op. Dan wordt het een tekstbestand - prima. Zet nu in de Verkenner het tonen van de bestandsextensies aan. Je ziet dan dat je een hosts.txt hebt gemaakt. Haal die .txt weg. Negeer de waarschuwing. Verplaats dan het bestand hosts (dat nu dus niet meer hosts.txt heet) naar de plek waar het heen moet.
Ga bij Internet Explorer even naar Extra > Internetopties en klik op het tabblad Inhoud. Als je onder Internetrestricties op Inschakelen klikt (zie afbeelding), kun je daar de website(s) invullen die je wilt blokkeren. Na het invullen van de websites klik je op "Nooit", Toepassen en OK.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik denk dat je dat kunt instellen op het tabblad "Algemeen" (zie nieuwe afbeelding) door "Gebruikers mogen websites bekijken waarvoor geen restricties gelden" AAN te vinken, en "De supervisor kan een wachtwoord typen (...)" UIT te vinken.
Pieter2011
12 jaar geleden
Sorry, dan weet ik het ook niet meer. Volgens mij zit je dicht bij de oplossing, alleen het laatste stapje...