Port forwarding via router en modem voor webserver?

Ik heb een zakelijk basis abonnement bij Ziggo. Daar krijg je een modem mee met slechts 1 uitgang. Nu staat hierop een (draadloze) router aangesloten, omdat er ook een PIN-automaat en muziekcomputer reeds op aangesloten is.

Kan ik mijn computer (de webserver) aansluiten (via LAN uiteraard) op de (draadloze) router, en dan alsnog forwarden via poort 80? Want het moet voor de buitenwereld toegankelijk zijn.

Ik weet hoe je moet forwarden al staat hij rechtstreeks op het modem aangesloten, maar niet hoe dit werkt via een routertje.

Graag uitleg =)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1K

Het beste antwoord

Puur technisch gesproken hoef je bij een modem geen poorten te forwarden, omdat je dan al direct aan het internet hangt en een public IP-adres hebt. Bij een router heeft je interne netwerk een private IP-adres/range die niet via het internet gerouteerd wordt (vandaar dat je die dan moet forwarden om via het internet bereikbaar te zijn).
Heb je twee routers achter elkaar en NAT je twee keer (dus je router heeft een private adres op de WAN-zijde en geeft zelf public adressen naar zijn clients), dan moet je behalve port forwarding op modem/router ook een routing en/of forwarding aanmaken op je tweede router, aangezien de webserver niet vanuit de eerste router zichtbaar is.

Het is dan wel verstandig/overzichtelijker om vaste IP-adressen te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste modem/router stel ik natuurlijk gewoon als volgt in:
[Local IP Adr] 192.168.0.25 (25 heb ik genomen op computer)
[Start Port] 80
[End Port] 80
[Protocol] Both
[Enabled] Yes
En dan op de computer TCP/IPv4 ook goed ingesteld. Hoe maak ik dan een routing en/of forwarding aan op mijn tweede router?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van buiten naar binnen 'ziet' het internet enkel je modem/1e router. Daar forward je poort 80 (je kan ook poortconversie doen en bijv. poort 81 gebruiken, maar dat hoeft bij 1 webserver nog niet, zolang je poort 80 op de tweede router niet voor wat anders gebruikt; bijv. configuratie van de router zelf via de DSL/WAN poort) naar het IP-adres van de WAN poort op tweede router (als je tenminste de tweede router op de WAN-poort hebt aangesloten en deze niet via 'dial-through' zelf een PPoE verbinding naar buiten maakt, maar dat zal niet het geval zijn.).
Op de tweede router zet je poort 80 open naar je webserver. Zo zou het moeten werken... Eventueel moet je nog een DynDNS adres gebruiken, indien je dagelijks een ander IP-adres van je provider krijgt (is dat in Nederland het geval?). Met DynDNS krijg je 'altijd' het adres van je router als je 'www.jouwsite.nl' intikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al en DynDNS omdat ik reeds een werkende webserver heb, alleen er komt volgende maand een router tussen, omdat er dan een modem komt met slechts 1 uitgang. Eerder was dit ook het geval maar toen lukte het me niet. Dus we gaan het nog een keer proberen. Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even heel simpel gesteld, is het niet gewoon mogelijk achter uw nieuwe router gewoon een switch te hangen waaraan dan de webserver komt en daarachter evt. met een router de rest van de infrastructuur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houdt een switch de van buitenaf komende verbindingen niet tegen? Anders zou dit inderdaad misschien een mogelijkheid zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een normale stomme switch niet. Een intelligente en manageable switch kun je wel zo configureren, maar een huis-tuin-en-keukenswitch doet dat niet. Het enige is dat sommige kabelmodems maar 1 MAC adres ondersteunen en dan moet er eerst een router komen om meerdere apparaten aan te kunnen sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog bedankt ;P