hoi, ik ben 2dagen geleden gehackt geweest op habbo hotel, kan ik hiervoor naar de politie gaan, ik heb er echt geld aan uitgegeven?

ik heb aan habbo hotel meer dan 200 euro uitgegeven en ik denk nu dat ik alles kwijt ben, kan ik hiervoor naar de politie gaan?

zoja? wat kan de politie hieraan doen en wat moet ik precies doen? kan iemand helpen please :( ?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paar jaar geleden heb ik daar een uitzending over gezien bij Radar. Daar zeiden ze dat je pech had en dat je een moeilijker wachtwoord had moeten kiezen. Hoe dat nu zit, weet ik niet.
Kimath
12 jaar geleden
Zoveel geld?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
200 euro, pffff. Misschien een goed moment om nu met habbo te stoppen!
Kimath
12 jaar geleden
Hoe ben je gehackt dan? Had je slechte beveiliging of een te makkelijk wachtwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh. ik vind dat ontiegelijk zonde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Habbo is echt een spel wat je na een tijd niet meer leuk vind. 200 euro ervoor uitgeven is echt belachelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op hobb's kan dit niet gebeuren.

Antwoorden (4)

Het is niet te geloven, en belachelijk dat de politie zich hier mee bezig moeten houden, maar ja, je kan er echt aangifte van doen omdat het toch daadwerkelijke goederen zijn weggenomen (het geld) ook al is het digitaal, is er sprake van een strafbaar feit.

Hier hebben juristen en het OM zich een tijd geleden over gebogen, omdat dit veel voorkomt. En deze wijze heren en dames hebben besloten dat er dus aangifte gedaan kan worden in zo'n geval. Ook al is jouw digitale bankstel gejat.
Te triest voor woorden (maar dat is mijn mening hoor)
Maar als antwoord op jouw vraag: Ja, je kan hiervoor een afspraak maken met de politie voor het doen van aangifte.
De politie heeft contacten met de beheerders van Habbo en deze kunnen het een en ander nazoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@elena43 Ja je hebt gelijk. Ik liet iets te veel mijn eigen mening doorschemeren. Ik vind het namelijk belachelijk dat iemand honderden of zelfs duizenden euro's gaat besteden aan een of ander digitaal bankstel, zijn ze dit kwijt, dan kan de politie daar weer vele manuren in steken. Mijns inziens zijn er belangrijkere dingen, het geld is toch al over de balk gegooid en dan vind ik dat bv een daadwerkelijke inbraak prioriteit moet hebben.
Misschien ben ik ouderwets, maar ik vind het van de zotte om daar geld aan uit te geven. Maar primair heb je gelijk, mijn mening draaft door in het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T74: Ik vind inderdaad dat je je eigen mening te veel liet doorschemeren in je antwoord, maar ik ben het wel met je eens hoor! Of de politie niet iets beters te doen heeft dan achter een digitaal bankstel aan...Er worden mensen voor wel ergere zaken opgelicht op het internet. Overigens is het personeel dat ze dan weer naar een echte inbraak sturen een heel ander team, dus dat kun je dan weer niet vergelijken, er zijn aparte mensen die zich met cyber-crime (misdaad op internet) bezig houdt, net als dat er speciale verkeerspolitie is, speciale mensen voor zeden delicten, speciale voor fiscale zaken etc.. Ondanks dat een +je voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Rinke dank je wel.
Ja ik ken de afdeling digitale rechercheurs, die hebben de handen vol met pishing aangiftes, dus zoals je al zegt achter een digitaal bankstel aangaan... tja...
Dank je voor het lezen tussen de regels door. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tis gwn belachelijk dat de politie zich hiermeebezighoud, je gaat toch geen geld uitgeven aan pixels?
En als je dan zoveel geld hebt uitgegeven word het tijd om een echt leven op te bouwen.
Als de politie zich alleen maar hier mee bezig houd gaan ze niet meer af op echte misdrijven.
Verder vind ik het raar, hadden ze je gehackt of had jij je wachtwoord makkelijk te raden gemaakt of gegeven? Want als men bij je inbreekt als je voordeur openstaat vind ik dat je nietaans aangifte zou mogen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waar leg je dan de grens? Er zijn genoeg mensen voor wie een van Gogh niet meer is dan een verzameling verfklodders. Er is iets gestolen dat een reële waarde vertegenwoordigt. Welke vorm dat aanneemt is niet van belang. Net zo min als wat dat vertegenwoordigt. Of dat nu onderzoeksgegevens zijn of plaatje. In alle gevallen zijn er reële monetaire waarde en eigendomsrechten mee gemoeid. Kijk maar eens hoeveel moeite bedrijven doen om mensen die specifieke vormen van data kopiëren te verhinderen. Die pixels kunnen een flinke tijdinvestering en creativiteit vereist hebben. Alleen maar omdat het niet gemaakt is met methoden die al een paar honderd jaar gebruikelijk zijn wil niet zeggen dat je niet praat over een creatief product. Of gaat het je er om dat die persoon die dingen niet zelf gemaakt heeft? Data code is geld waard. De patenten zijn geld waard, plaatjes hebben auteursrechten, geluid heeft auteursrechten, films hebben auteursrechten, persoonsgegevens blijven eigendom van de persoon, etc.
Het wordt tijd dat mensen in de 21e eeuw gaan leven. Computercriminaliteit is een heel serieus probleem waar de wetgeving jaren op achter loopt. Voornamelijk door al die mensen die niet geloven dat het een probleem is en nog steeds denken dat alle computer virussen het resultaat zijn van verveelde pubers. Hoe zo iemand aan andermans materiaal komt doet er niet toe. Als je de voordeur open laat staan betekend dat nog niet dat iedereen zomaar naar binnen mag wandelen. Dat een verzekering alleen uitbetaalt als er redelijke maatregelen genomen zijn is tot daar aan toe. De dader niet willen opsporen een aanpakken is niks anders dan het promoten van criminaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@roepi
Goede argumentatie en ik ben het met je eens. Maar goed, wat voor schade heb je er in dit geval van? Bij echt veel digitale zaken kan ik mij het helemaal voorstellen, kostenposten die een bedrijf heeft, inkomstenverlies etc.
Maar bij Habbo? Lang onderzoek en "hier is je digitale bijzettafel terug. Waar ga je hem bijzetten?' Maar de rode lijn in jouw betoog: Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een enkel geval is ook niet een reden voor een groot onderzoek. Veel klachten wel en dit soort dingen blijft niet bij 1 enkel bijzettafeltje. Daarbij beginnen alle criminelen klein. Je kan wel een zakkenroller negeren maar klaag dan niet dat diezelfde persoon op een dag een bank kraakt. Hetzelfde geld voor computercriminaliteit. Nu is het 1 enkel bijzettafeltje. Dezelfde technieken kunnen ook gebruikt worden om andere gegevens te stelen. Iemand die in een phishing email trapt voor Habbo gegevens is een mooi doelwit om hetzelfde te proberen met de bank- en persoonsgegevens... Daarbij zijn dit soort acties een bedreiging voor het bedrijf dat het spel aanbied. Valsspelers en oplichters zorgen dat op termijn mensen weg blijven van het spel. Zeker in de wereld van computerspellen kan je zo heel snel je klandizie kwijt zijn. Je moet dit soort dingen aanpakken nu je nog met relatief eenvoudige middelen en lage straffen zo iemand kan corrigeren. Wachten tot er eentje echt uit weet te vissen hoe je geld kan verdienen met computercriminaliteit is niet bepaald handig. De meeste zullen inderdaad zo ver niet komen maar is dat nu echt een risico dat je wil lopen? Daarbij spreek je nog steeds van reële waarde en om heel eerlijk te zijn lopen we allemaal nog steeds te klagen als we te horen krijgen dat de politie niks doet met je aangifte van zakkenrollerij in Amsterdam.
"In de media is al veel aandacht aan de fraude in Habbo gegeven. Slachtoffers en bezorgde ouders kwamen aan het woord. In 2005 werd er door het programma TROS Radar bijvoorbeeld aandacht besteed aan het onderwerp Stelen in het Habbo Hotel. Hierin vertelden onder andere kinderen over hun ervaring. Er werd tijdens de uitzending beloofd dat de problemen werden opgelost, maar enkele weken later werd er bij Radar opnieuw aandacht besteed.
Stelen gebeurde regelmatig en bij verschillende Habbo's. Dit wordt zowel door Habbo online aangepakt, met moderators, en in het echt met politie. In november 2007 werd voor het eerst een jongen aangehouden wegens virtuele diefstal. Deze persoon had meer dan 4000 euro aan virtuele meubels gestolen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Habbo_Hotel#Fraude_in_het_nieuws

"In Nederland is nu voor het eerst iemand opgepakt wegens virtuele diefstal. Diefstal ter waarde van ongeveer 4000 euro, in de vorm van virtuele meubels.

Volgens een woordvoerder van Habbo Hotel gaat het hier om een testcase, "in Nederland, maar ook voor de rest van de wereld, om virtuele diefstal strafbaar te maken."

Want volgens de Nederlandse wet kunnen virtuele spullen helemaal niet gestolen worden. De Amsterdamse digitale recherche beschuldigt de 17-jarige arrestant daarom naast diefstal en heling ook van computervredebreuk en vernieling.

"Het is namelijk zo dat als je data verandert of weghaalt, je die data vernielt. Die meubels zijn weggehaald, dus in principe zijn er data vernield."

"Alleen hebben wij ook diefstal en heling ten laste gelegd omdat die virtuele goederen toch een waarde vertegenwoordigen", zegt de Amsterdamse digitale recherche. Ze kreeg in het afgelopen jaar acht aangiftes over diefstal van virtuele goederen, allemaal in Habbo Hotel. "

http://nos.nl/artikel/65703-dief-uit-habbohotel-gearresteerd.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zegt dat je gehacked GEWEEST bent. Is dat nu niet meer zo?

Omdat het om 200 EURI gaat, zou ik zeker de politie inschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je kunt naar de politie gaan. Het gaat immers over echte diefstal van geld!