wat is het verschil tussen wifi B, G, en N

Ga een nieuwe router kopen en wil graag weten wat het verschil is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
2.8K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende Wi-Fi-standaarden:
IEEE 802.11b werkt in de 2,4 GHz-band en de bandbreedte is maximaal 11 Mbps. Deze technologie is al geruime tijd (sinds medio 2005) niet meer in de handel en wordt als achterhaald beschouwd. Toch worden er nog veel laptops gemaakt die dit type Wi-Fi standaard ondersteunt.
IEEE 802.11a werkt in de 5,8 GHz-band en de bandbreedte is maximaal tot 54 Mb/s. Er zijn nog weinig laptops die deze Wi-Fi standaard ondersteunen.
IEEE 802.11g is de opvolger van 802.11b en werkt in de 2,4 GHz-band, de bandbreedte is maximaal 54 Mbps. De producten die gebruikmaken van 802.11g kunnen ook met de 802.11b standaard overweg. Anno 2008 is 802.11g de meest voorkomende standaard.
IEEE 802.11n werkt in de 2,4 en de 5,8 GHz-band en meerdere antennes. De bandbreedte van de n versie is minimaal 100 Mb/s, en kan oplopen tot 540 Mb/s. Dit is 10 keer sneller dan de voorloper van de standaard (802.11g). In augustus 2009 werd de IEEE 802.11n een officiële standaard. Tot die tijd bestond er al enkele jaren apparatuur die met de voorlopige standaard werkte (IEEE 802.11n draft 2.0). Het Engelse woord 'draft' staat voor 'voorlopig'. Van 2006 tot 2009 was er allerlei apparatuur die voldeed aan de IEEE 802.11n draft.