wat is het verschil tussen Mb en Mbps als we het over downloadsnelheid hebben

het is een beetje verwarrend wat ze nou bedoelen kan iemand mij het uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
7K

Het beste antwoord

Megabits (Mb)gebruik je bij communicatie/overdracht en Megabytes(MB) gebruik je bij opslagcapaciteit.

De bits is een 1000tallig systeem, 1 Kb =1000bits.
De bytes heeft een factor 1024 in zich(zoals in een antwoord al gezegd wordt)1 KB=1024 Bytes waarbij 1 byte=8bits. (Dat laatste maakt het waardoor van een 32 bits(x86) of een 64 bits(x64) systeem gesproken wordt. Deze bits slaan hier op de opslagcapaciteit van de processors.)

Het verwarrende is dat alle chips/processor-capaciteiten, bestandsgrootten, geheugengrootten,etc in bytes vermeld worden en de internet/communicatie/overdracht-snelheid in bits.
Mbps is de overdrachtsnelheid per seconde in Megabits.
Een door de computer opgegeven down- of uploadtijd is dus de bestandsgrootte in bytes gedeeld door de overdrachtsnelheid in bits. De computer converteert deze waarden en geeft een waarde in tijd op

Om te zien hoeveel bits of bytes een bepaald bestand bevat zijn er ook meerdere calculators op het web te vinden.
Bv Hier;
http://www.speedguide.net/conversion.php

Toegevoegd na 22 minuten:
Verwarrend is ook dat geheugenproducenten hun produkten weer vaak opgeven in Bytes (GB) terwijl ze een 1000tallig systeem bedoelen. Dit klinkt beter..... Daarom hebben geheugens vaak minder ruimte na formatteren dan opgegeven omdat je 24 bytes mist per KB.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mb is een maateenheid. Mbps is een snelheid, ps = per seconde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan wat je bedoelt.

MBps = megabyte per seconde.
Mbps = megabits per seconde.
MB= megabyte.

8 bits = 1 byte
1024 bytes = 1 kilobyte
1024 kilobyte = 1 megabyte
1024 megabyte = 1 gigabyte
1024 gigabyte = 1 terabyte.

wat wil dit nu zeggen. als je een downloadsnelheid hebt van 30Mbps, dan is dat 3.75 megabytes per seconde. 30 lijkt natuurlijk veel mooier dan 3.75.

hopelijk heeft dit voor verduidelijking gezorgd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal waar. Zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/verschilt-tussen-kilobyte-kibibyte.157252
Mbps is de eenheid voor downloadsnelheid, het aantal megabits (Mb) per seconde. Zelfde dat kmh :kilometer per uur betekent, en km kilometer. In Mb duid je de grootte van een bestand aan, de snelheid in welke hoeveelheid (Mb ) per seconde