Hoe weet ik welke videokaart er in mijn systeem past?

Goede dag,
Ik ben bezig met een Projectje, het uppen van een HP 280 G2 sff
Hij had een Pentium G4400 2coren en dit heb ik al naar een i5 5gen 6500 3.20 Ghz en van 1x 4 DDR4 GB naar 2 x 16 GB DDR4 GB RAM gegaan! ( hopelijk morgen binnen) Maar nu heb ik nog een PCIE x16 en PCIE x1porten over en dacht daar kan ik iets mee. De voeding is 180w zie foto's Weten jullie Hard core Pc techneuten waar ik en welke video kaart er in kan?
Ik ben al een week aan het zoeken maar alleen maar nieuw en als ik die er in stopt blaas ik de hele buurt op! <-------- Heb ook wel eens gevist! hahaha

Picture for question
10 maanden geleden
in: Hardware
1.4K
Vortexxx
10 maanden geleden
In de link staat een lijst met compatible hardware voor dit oude beestje, qua GFX kaart heb je weinig keuze, het is een PCIe 1 slot. https://www.userbenchmark.com/System/HP-280-G2-SFF/50791
LeonardN
10 maanden geleden
Sorry maar wat je aan het doen bent slaat ietwat nergens op.
Je gaat uit van een officebak, met dito moederbord.
Je gaat daar nu proberen een soort gamebakkie van te maken zo lijkt het?!
Welnu, zal je snel in problemen komen met:
-ruimte
-voeding
-compatibiliteit @Vortexxx
Waar haal jij exact vandaan dat het PCIe 1x is?
Ik zie op de foto toch echt een PCIe 16x (naast de 1x).
Dat betekent dat in THEORIE elke videokaart erin kan.
Behalve dan dat de voeding 180 Watt is. 180 Watt zal al te weinig zijn voor de CPU die erin gaat.
Daarnaast zal de voeding (zo gok ik) geen PCIe 6pins en/of 8pins connectoren kennen. Je zal dus OOK nog een nieuwe voeding erbij moeten halen als je grafisch iets wil.
Maar de hoogte van de kast zal weinig videokaarten toelaten. Vraag is dus waarom bouw je niet een systeem van de bodem op?
Met een behuizing die voor zelfbouw geschikt is, een mobo die je op kan kiezen etc.
Mario_H73
10 maanden geleden
ik ben gewoonbenieuwd wat hij nog kan en later als server !
LeonardN
10 maanden geleden
Ja, maar je kan niet zomaar alles op alles proberen, zonder dat je weet wat de limitaties zijn.
Misschien dat het gaat lukken maar je zal er echt geen videokaart van enige waarde in kunnen zetten omdat je dan over de 180watt voeding heen zal schieten. Een server heeft in het geheel geen videokaart nodig.
Vortexxx
10 maanden geleden
@Leonard "Waar haal jij exact vandaan dat het PCIe 1x "
Ik zie dat begrijpend lezen een dingetje voor je is, ik zeg nergens 1x, PCIe 1 is voor mij Gen 1. Het is inderdaad 16 lanes zoals op de silkscreen geschreven staat, maar ik bedoel dus Gen 1, en Gen 1 is beperkt tot 250 MB/s en dat maakt het aantal GFX kaartjes dat werkt met deze computer erg laag, want AGP speelde toen een hele grote rol, en de meesten hadden dus die AGP interface.
LeonardN
10 maanden geleden
Dan snap ik je reactie nog minder.
PCIe generaties zijn allemaal forward en backward compatible. Maw je kan er een 4090 induwen en het zou moeten werken (enkel over het slot sprekende, niet over voeding) enkel niet op volle toeren. x1 zou werkelijk een keuzeprobleem geven dus vandaar dat ik aannam dat je dat bedoelde, dat zou namelijk een logische uitspraak zijn, anders dan de uitspraak die je nu doet/deed. PCIe x16 gen 1 zorgt voor 0 problemen in keuze.
Het zal alleen weinig zinvol zijn om er een kaart in te duwen die de 4 GB/s* overschrijdt.
Je doet nu net of de introductie van een nieuwe PCIe gen slot ervoor zorgt dat nieuwere kaarten niet meer in oudere systemen kunnen.
*(niet 250 MB/s dat is nu juist de limitatie van PCIe gen1 x1) "want AGP speelde"
Ik snap niet eens wat je ermee bedoelt. Hoe heeft AGP nu enige invloed op welke videokaart je in dat slot kan steken, of welke er op werkt. https://www.youtube.com/watch?v=AxYxi1o2G3g
LeonardN
10 maanden geleden
Maar laat ik dan de vraag herstellen: Wat doet jou aannemen dat het gaat om een PCIe gen1 slot? De genoemde CPU's komen uit ~2015, het is een DDR4 systeem.
Zouden we dan niet rond https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_3.0 of 3.1 zitten?

Antwoorden (1)

Er zijn grofweg 4 manieren om te bekijken of een videokaart past in een systeem.

1.Fysieke dimensies. (cm)
De kast geeft je een limitatie in de grootte van de kaart. Je zal dus moeten meten met een meetinstrument of de beoogde kaart past. Ook is er vaak een limitatie in het aantal slots (breedte van een kaart), als het gaat om zulke kleine kasten.

2. Slot. (PCIe)
Echter is dit al jaren PCIe en zijn alle huidige PCIe videokaarten(sinds uit geheugen ~2005) er dus in te steken, aangezien je een x16 slot hebt. PCIe is namelijk beide kanten op compatible met alle sloten.

3. Voeding (Watt en PCIe-stroomconnectoren)
Je hebt maar een 180 watt voeding. Aangezien je er al een betere CPU en meer RAM in hebt gestopt zal je moeten gaan meten hoeveel vermogen je uit het stopcontact trekt om een indicatie te krijgen hoeveel je nog over hebt voor een GPU. Daarnaast zal je rekening moeten houden met de extra PCIe stroom connecties die een videokaart heeft/vraagt. Ik neem voor het gemak aan dat de voeding GEEN extra PCIe-voeding heeft. Misschien een 1 6-pins connector.

4. Passen in de zin van of het enige zin heeft. Je kan een grotere kast kopen en een betere voeding, en dan een RTX 4090 erin krijgen, maar dat zal weinig zinvol zijn in de meest scenario's omdat de rest van het systeem niet krachtig genoeg is.
>"
Toegevoegd op 7 juli 2023 18:14: tekst
LeonardN
10 maanden geleden